Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

(Foto: Rune Dahl)

Har bygget drømmehuset!

Annonse fra Lindahl AS

For to år siden fant Eivind og Kirstin Liljebakk tomten de ville bygge huset sitt på. – Det er en drømmetomt med byens beste utsikt, sier Eivind om området oppe i Fagernesfjellet.

Huset til Kirstin og Eivind Liljebakk i Skistua. Oppført av Byggmester Ole Liljebakk på en av Narviks flotteste utsiktstomter. En rekke lokale entreprenører har satt sitt preg på huset, med håndverksmessig arbeid i ypperste klasse. Muren er malt utvendig med Gjøco pustende malingsfilm. (Foto: Rune Dahl)

Her har han og kona Kirstin bygd drømmehjemmet over to plan med en fantastisk terrasse på taket.

Utsikten er formidabel. Her kan man nyte ettermiddagskaffen med panoramautsikt mot byen, havna og resten av Ofotfjorden. – Vi falt begge veldig for beliggenhet og utsikt, forklarer Kirstin som selv er fra Oslo, mens Eivind er fra Narvik.

Detaljer som teller
Etter å ha sikret seg tomten, begynte jakten på det rette huset. Valget falt på et hus tegnet av Byggmester Liljebakk. – Vi har gjort mange endringer ut ifra de opprinnelige tegningene. Blant annet har vi satt inn store vinduer for å fremheve utsikten. Vi har også satt inn et takvindu som gir en ekstra lyseffekt i stuen, forteller Eivind.

I forrige uke sto huset på 200 kvm ferdig, og paret fikk flytte inn. I hovedetasjen finner vi en stor stue, kjøkken, bad og ett soverom. I kjelleren er det to soverom og bad. I samme etasje er det også en utleiedel på 60 kvm. På toppen av huset ligger den luftige takterrassen med en fantastisk utsikt. En ekstra veranda foran huset har paret bevist valgt bort. – En ekstra veranda hindrer utsikten og gir en mindre, luftig opplevelse. Dessuten har vi nok med takterrassen.

–Jeg er utrolig godt fornøyd med sluttresultatet. De store vinduene gir oss muligheten til å nyte utsikten hele året igjennom. Jeg må få si meg veldig godt fornøyd med leverandørene som har bidratt, sier Eivind.

Endret stil
Gjennom årenes løp har paret forandret stil. Spennende fargevalg fra malingsleverandøren Gjøco går igjen i alle rom. – For to-tre år siden skulle vi ha hvitt overalt. Nå er vi mer glad i mørkere farger med matt overflate. Nå skal det ikke lenger skinne fra veggene, sier Eivind.

På gulvet i stue og kjøkken har paret valgt en spennende, lys parkett fra leverandøren Tarkett. På veggene tapeter fra Fantasi. – Trenden er mindre malte flater og mere tapet på veggene. Vi har prøvd å velge litt spesielle og utradisjonelle løsninger. Rett og slett for at huset skal fremstå litt annerledes, forteller han.

På badeveggene har Liljebakk brukt Micropuss fra Mapei. Denne kan brukes både på vegg og gulv – og gir en veldig spesiell finish.

Nå gleder paret seg til en litt roligere høst – med mindre husbygging – og mere innekos.

Tak malt i Klassisk Hvit fra Gjøco. Veggene har kalkmaling – også fra Gjøco. Et sluttresultat som virkelig har satt sitt preg på huset. Alt av malearbeid i huset er utført av Malersentralen as. Gulvet er eik breistav fra Tarkett. (Foto: Rune Dahl)
Veggene på bad er dekorert med mikropuss fra Mapei. Gulv er heltre parkett fra Tarkett. (Foto: Rune Dahl)

Lindahl Fargehandel ble første gang etablert i 1956, og har deretter hatt 2 eierskifter.

I dag eies og drives Lindahl AS av Eivind Liljebakk og Mats Arnøy, og vi forsøker å være en faglig sterk fargehandel. Vi strekker oss langt for å yte alle våre kunder den ypperste service, og konkurransedyktige priser. Vår visjon er å være et naturlig sted å starte for alle som skal pusse opp, renovere eller bygge nytt. 

Medlem i kjeden Happy Homes: www.happy-homes.no

Gjennom våre samarbeidspartnere tilbyr vi også utførelse av håndverk – be om befaring og tilbud.

Redaksjonen i Fremover har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet