Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

KLARE FOR HANDELSHELG: Et samlet næringsliv gleder seg til å ta i mot besøkende til helga. (Foto: Rune Dahl/FremoverLab)

Kjøp & Vinn i Narvik 14.-17. desember 2017

Narviks egen superhelg

Annonse fra FremoverLab

Endelig viser kalenderen at årets største handelshelg i Narvik er her. Kjøp & Vinn er helga der du både får gjort unna julehandelen og samtidig kan vinne en rekke fantastiske premier!

Hva er Kjøp & Vinn?

Kjøp & Vinn er en handelskampanje i Narvik fra 14.-17. desember. Denne langhelgen er det både nattåpent fredag og søndagsåpent.

Hvordan delta?

Alle som handler i en av butikkene som er med på kampanjen, får en Kjøp & Vinn-seddel, en for hver handel du gjør i butikken. Denne fylles ut og leveres til butikken du handlet i. Når seddelen er levert er du med i trekningen av premiene.

Se oversikt over hvilke butikker som er med på Kjøp & Vinn her.

Årets premier finner du her.

Trekning av premiene skjer tirsdag 19. desember og alle vinnerne blir kontaktet og også annonsert i Fremover.

Les vårt Kjøp & Vinn-magasin.

I Narvik har julestemningen bredt seg over byen. Et hvitt teppe har lagt seg under det grønne, glitrende treet i sentrum, og langs hele Gate 1 skinner det av både stjerner, julepynt og ekte julestemning.

Vinn alt i fra gavekort til opplevelser

Denne helga er det 13. gang Fremover og en rekke butikker i Narvik sørger for at førjulstida og julehandelen får det lille ekstra.

Prinsippet er enkelt; handler du hos en av butikkene som er med på Kjøp & Vinn mottar du ett lodd per handel. Loddet fyller du ut og leverer tilbake til butikken, så er du med i trekningen av flotte premier.

I år er premiene mange og forskjellige. Her finner du blant annet gavekort på butikker, senter og pizza, billetter til arrangementer, kunstig juletre og julesnadder med pålegg. For en heldig vil loddet til og med ta deg med til sydligere strøk – årets hovedpremie er nemlig en tur for to personer til Bilbao!

Utvidede åpningstider

Med årene har Kjøp & Vinn utviklet seg til å bli en tradisjon i julehandelen for Narvik. Både på sentrene og butikkene i sentrum er det klart for å ta i mot handleglade denne helga, og du finner både utvidede åpningstider og ekstra tilbud hos flere.

Fredag er det nattåpent og søndag er det søndagsåpent, så det er absolutt muligheter for å gjøre unna store deler av julehandelen akkurat denne helga.

- Vi gleder oss!

Leder av foreningen Schopping og Schnakking i Narvik, Christel Sundby, har stor tro på at folk ønsker å bruke butikkene i sentrum og gleder seg til Kjøp & Vinn-helga.

- Det er gledelig at folk bruker butikkene gatelangs. Dette er den travleste helga for butikkene, så vi er godt forberedt og skal pynte med fakler for å få stemninga på topp, smiler Sundby.

Helge Edvardsen, senterleder ved Amfi Narvik, forteller at alle på Amfi Narvik gleder seg til handelshelga.

- Dette er ei helg vi ser frem til, og det er gøy at vi får mange besøkende fra kommunene rundt Narvik. Det er mange fine premier, og for oss er det ekstra stas at vinnerne av hovedpremiene de siste årene har handlet hos oss. Det kan altså lønne seg å ta turen hit, sier Edvardsen med glimt i øyet.

Senterleder ved Narvik Storsenter, Kirsten Nystrand, er spent på årets Kjøp & Vinn-helg.

- Det er fint at så mange kommer til Narvik denne langhelga, det setter vi stor pris på. Vi gleder oss like mye hvert år, og skal gjøre vårt ytterste for at det blir en god opplevelse for våre kunder, sier Nystrand.

Velkommen til Kjøp & Vinn 2017.

FremoverLab er markedsavdelingen til lokalavisen Fremover.  Vi hjelper våre kunder innen markedsføring, reklame og kommunikasjon, og produserer innhold som engasjerer, påvirker og har verdi for dine kunder. 

Redaksjonen i Fremover har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet