Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Sjarmerende by: Hovedpremien til årets Kjøp & Vinn går til Bilbao i Baskerland, Spania. (Foto: G Travel Vesterålen)

Og turen går til... Bilbao!

Annonse fra FremoverLab

En av dem som handler i en butikk som er med på Kjøp & Vinn denne helga vil få en ekstra flott julegave i år. Denne helga får du ikke bare gjort forberedelsene til jul – du kan også ende opp i Bilbao!

Årets hovedpremie under Kjøp & Vinn er en tur for to personer til Bilbao. For aller første gang kan du fly direkte til Baskerland, Spania, direkte fra Evenes! Dette er et spennende reisemål og har blitt et trendy reisemål.

Se vårt Kjøp & Vinn-magasin her.

Kunst, arkitektur, vin og mat

Bilbao er sentrum for regionen Baskerland i Spania og er en by med ca. 345.000 innbyggere. Baskerland er en av Spanias mest spennende regioner når det kommer til kunst og kultur – det er landets kulinariske paradis. De siste årene har Bilbao gjennomgått en radikal forandring, og fra å være en liten industriby, fremstår byen nå som en by med flott arkitektur, moderne kunstmuseer, spennende kunst i det offentlige rom og her finner du også det velkjente Guggenheimmuseet. 

Guggenheimmuseet i Bilbao. (Foto: G Travel Vesterålen)
Mulighetene fra gode mat- og vinopplevelser er mange. (Foto: G Travel Vesterålen)

San Sebastián er en av Spanias mest elegante kystbyer. Her finner du lange, gylne strender, stemningsfulle tapasbarer, en aristokratisk historie, en internasjonal filmfestival og flere Michelin-stjerner preger byen. I området ligger også det imponerende Rioja-distriktet, så mulighetene for flotte utflukter og gode mat- og vinopplevelser store.

Vinneren av årets hovedpremie får bo på et lekkert femstjerners hotell , kun 300 meter fra Guggenheimmuseet. Hotellet Melia Bilbao er designet og inspirert av skulptøren Eduardo Chillida og er preget av glade og sterke farger. Her ligger alt tilrette for et fantastisk opphold!


Les mer om Kjøp & Vinn 2017.

Les vårt Kjøp & Vinn-magasin her.

Årets Kjøp & Vinn-premier:

Næringslivet i Narvik stiller opp med en stor gavesekk av flotte premier som du kan vinne under Kjøp & Vinn. 

Årets hovedpremie er:
Reise for 2 personer til Bilbao (18.-21. mai 2018)
Bo på 5 stjernes hotell inkl. frokost
Transport fra flyplassen til hotell
Sightseeing med guide i Bilbao
Reiselederservice fra G Travel Vesterålen under oppholdet
Verdi kr 20 000,-. Premien er gitt av Fremover.

Gavekort a kr 500,-, Match

Gavekort a kr 800,-, Fischer Klær 

Gavekort 2 x 500,-, Peppes Pizza

Gavekort 3 x 500,-, Amfi Narvik 

Gavekort 3 x 500,- Narvik Storsenter 

Julesnadder med pålegg (á 2 x 500,-), Kuraas

Kunstig juletre av typen Kingswood, verdi kr 3.990,-, Hageland

Årskort i Ankenesbakken, verdi 2 500,-, Ankenes Alpinklubb 

3 helgepass til kampen mellom Arctic Eagles og Gjøvik 13.-14. januar, verdi kr 200 pr stk, Narvik Hockeyklubb 2 konsertbilletter til Stein Torleif Bjella, Vinterfestuka

2 billetter til «Twigs – Hele hælvetes slekta» den 25. januar (verdi 660,-), Narvik kulturhus

Årets hovedpremie, sponset av Fremover, er en tur for to personer til fantastiske Bilbao i Spania!
Turen går direkte fra Evenes til Bilbao

Det er med andre ord bare å handle i vei i Narvik denne helga!

FremoverLab er markedsavdelingen til lokalavisen Fremover.  Vi hjelper våre kunder innen markedsføring, reklame og kommunikasjon, og produserer innhold som engasjerer, påvirker og har verdi for dine kunder. 

Redaksjonen i Fremover har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet