Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Handlet på favorittbutikken

Nå blir det tur til Bilbao!

Annonse fra FremoverLab

Lisa Hjelmfoss har vært mye i Sjøvegan denne desember. Likevel fikk hun tatt den største julehandelen i Narvik under Kjøp & Vinn-helga. Det viste seg å være et godt valg.

Kjøp & Vinn

Kjøp & Vinn er en handelskampanje som arrangeres hvert år, like før jul, av Fremover i samarbeid med en rekke butikker i Narvik.

Handler du i en av butikkene som er med på kampanjen mottar du et lodd som du fyller ut, og så er du med i trekningen av en rekke flotte premier!

Etter litt om og men tok Lisa Hjelmfoss endelig telefonen.

- Hallo?

- Hei, Lisa! Vi ringer fra FremoverLab for å fortelle at du har vunnet en liten premie!

Se fullstendig oversikt over årets vinnere nederst i saken

- Hva har jeg vunnet, egentlig?

For 13. gang ble Kjøp & Vinn, Narviks egen storslåtte handelshelg, gjennomført. Kampanjen arrangeres av Fremover, i samarbeid med en rekke butikker i Narvik, og i år som tidligere år var listen over premier både lang og god.

I telefonen var Lisa ydmyk over å ha vunnet en premie.

- Så gøy! Hva har jeg vunnet, egentlig?

- Du har faktisk vunnet selveste hovedpremien!

Selv over telefonen var energien til å ta og føle på. Hovedpremien var en tur som arrangeres av G Travel, sponset av Fremover, fra Evenes til Bilbao i Spania.

Guggenheimmuseet i Bilbao. (Foto: G Travel Vesterålen)

Får oppleve stedet hun leser bok om

Det gikk fort opp for henne hva hun faktisk hadde vunnet.

- Og jeg som nettopp begynte å lese i en bok som utspiller seg i nettopp Bilbao. Hovedkarakteren har vært på Guggenheimmuseet, og nå skal jeg også dit!

Da FremoverLab fortalte hvilket lodd hun hadde vunnet på, ble hun enda mer fornøyd.

- Det er jo favorittbutikken min, ler Lisa.

Hun vant nemlig på et lodd fra Handarbeidsbua.

- Jeg er så glad i å strikke, og trengte nye strikkepinner. Det var den aller første av mange butikker jeg besøkte den dagen!

Her viser vinneren av årets hovedpremie, Lisa Hjelmfoss, frem vinnerloddet. Her sammen med Annie Eriksen ved Handarbeidsbua hvor loddet ble levert, og Terese Larsåsen i FremoverLab.

- En verdig vinner

Handarbeidsbua på sin side er strålende førnøyde med at deres kunde vant nettopp hovedpremien.

- Det er jo bare kjempeartig, smiler Annie Eriksen ved Handarbeidsbua i Narvik.

- Vi er en liten butikk med lojale kunder, så det er veldig gøy at vinnerloddet kom herfra.

Vinneren av hovedpremien selv er helt enig og mener det er viktig å handle lokalt.

- Jeg handler ofte her. Butikken har blitt veldig flott etter at de utvidet, sier Lisa.

- Vi synes det var en verdig vinner, smiler Annie. 

Her trekkes vinneren av hovedpremien. F.v. Tove Kirkefjord, Kirsten Nystrand, Christian S. Andersen, Kjersti Pedersen og Terese Larsåsen.

FremoverLab er markedsavdelingen til lokalavisen Fremover.  Vi hjelper våre kunder innen markedsføring, reklame og kommunikasjon, og produserer innhold som engasjerer, påvirker og har verdi for dine kunder. 

Vinnere fra Kjøp & Vinn 2017:

Her er oversikt over årets premier, vinnerne og hvor de har handlet og levert loddet. Gratulerer!

Hovedpremie: Reise for to til Bilbao, verdi 20.000,-
Lisa Hjelmfoss (Handarbeidsbua)

Ankenes Alpinklubb, 1 årskort, verdi kr 2 500,-
Hilde Nystad (Kappahl)

Narvik kulturhus, Billett til «Twigs – Hele hælvetes slekta»
Trine Mosling (H&M) og Anne Antonsen (G-Sport)

Fischer, Gavekort a kr 800,-
Renate Karlsen (Ark)

Kuraas Julesnadder, verdi kr 500,-
Mariann Kristiansen og Grete Melund

Narvik Storsenter, gavekort a kr 500,-
Åse Riise (Mester Grønn), Sofia Arnøy Arntzen (Royal Optikk), Lena Brattli Kristensen (Narvesen Amfi), Anne-Grete Skårvik (Fischer)

Amfi, gavekort a kr 500,-:
Elzbieta Borgsø (Fiskehallen), Tordis Landsem (Nille), Randi Eilertsen (Nille)

Vinterfestuka, billett til konsert med Stein Torleif Bjella
Morten Tobiassen (Baguetten) og Ingrid Hjallar (Narvik Hund & Katt)

Match, gavekort a kr 500,-
Anna Lillefloth (Sushi Point)

Peppes, gavekort a kr 500:
Hilde Nystad (Narvik Hobby), Svein Rydholt (Narvesen)

Hageland, Kingswood kunstig juletre, verdi 3990,-
Elin Ståhl (Bare Barn)

Hockey helgepass til kampen Arctic Eagles – Gjøvik 13.-14. januar
Tom Sørelv (Kitch'n), Steffen Løvås (G-Sport) og Wenche Munkli (G-Sport)

Redaksjonen i Fremover har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet