Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Magasin Narvik vinter 2018

Bli inspirert av narvikregionen

Annonse fra FremoverLab

Dramatisk. Urbant. Historisk. Omringet av storslått natur, et sentrum i stadig utvikling og med en sterk og velkjent krigshistorie, er Narvik en by som byr på spennende og varierte opplevelser.

FremoverLab er markedsavdelingen til lokalavisen Fremover.  Vi hjelper våre kunder innen markedsføring, reklame og kommunikasjon, og produserer innhold som engasjerer, påvirker og har verdi for dine kunder. 

Endelig er tiden inne for en splitter ny utgave av Magasin Narvik!

Gjennom magasinet, som har blitt regionens store destinasjonsmagasin, ønsker vi å inspirere både innbyggere og besøkende i narvikregionen til å utforske alt regionen har å by på.

136 sider med inspirasjon

I magasinets vinterutgave for 2018 finner du i overkant av 130 sider med bilder og tekst som er utelukkende positivt for regionen.

Les Magasin Narvik vinter 2018 her!

Her kan du blant annet lese om aktiviteter i Narvikfjellet, det turglade paret Margrete og Bjørn Anders og kokken Vegard Stormos tips til hvordan turopplevelsen kan toppes gjennom fantastisk mat.

I tillegg bugner magasinet av godt lesestoff og flotte bilder som vil få selv en ekte narviking til å se nye muligheter i hjembyen.

Les blant annet om kokken Vegard Stormos tips til hvordan gourmet-mat kan toppe turopplevelsen.

I løpet av uke 2 finner magasinet veien til postkasser i regionen, og det vil samtidig være å finne på sentrale steder som kjøpesentre, hoteller, skianlegg og flyplass. Nytt av året er at Magasin Narvik trykkes i 18.000 eksemplarer og også distribueres i Lofoten!

Her er det bare å finne frem kaffen og nyte 130 sider fra vår fantastiske region!

#ilovenarvik

PS! Har du brukt #ilovenarvik på Instagram? Kanskje er du en av Narviks sosiale medier-ambassadører som er å finne på trykk i magasinet

Redaksjonen i Fremover har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet