Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Bjørn Anders og Margrete har vurdert å flytte fra Narvik. Men det er én ting som holder dem tilbake.

Elsker livet på tur

Annonse fra FremoverLab

I likhet med de fleste nordnorske byer sliter Narvik med at ungdommen reiser ut av byen for å ta utdanning. Mange kommer hjem – noen forlater for godt. Samboerparet Bjørn Anders Pettersen og Margrete Røsberg Jacobsen har sett mange kjente flytte til mer urbane plasser. Men nekter å flytte på seg.

Vi lurte på om vi skulle flytte til Trondheim i forbindelse med studiene hans. Men vi fikk det ikke til, sier Margrete.

På jobb kjører hun ambulanse. Mens Bjørn Anders er masterstudent i bygg på UiT Narvik.

Men det er noe annet enn jobb og studier som holder dem igjen. De kan ikke forestille seg en by med så kort vei ut til ekstreme natur- opplevelser. Bokstavelig talt. Fra leiligheten i Håreksgate kan du faktisk legge fellene rett på skiene og tråkke opp på toppen av Fagernesfjellet i løpet av et par timer med høypulsbevegelse.

Og for et par rett og slett elsker livet på tur, har de kallet fra høye fjell og dype daler vært langt sterkere, enn suget fra kaffe latte og urbane opplevelser i storbyene.

- Tenk, bare det å bruke så mye tid i kø. Folk i de store byene bruker kanskje totalt årevis av livet sitt i kø. Mens vi er ute på tur, humrer Bjørn Anders.

Vi er hjemme hos paret– hvor de har en Mac smekkfull av bilder fra korte og lange turer. Med og uten ski på beina. 

Vi utfordrer de til å plukke opp ekstra minneverdige fem turopplevelser - av ulik valør:

Abisko – Skjomen:

Denne turen har paret tatt sammen en gang – men Margrete også har gått den med venninner. Den bør tas i flere etapper og kan tas både sommer og vinter.

En tur som er ganske lett å gå, men som har fantastiske omgivelser på fjellet. Vi gikk den sammen midt på vinteren, det var en magisk opplevelse. Da overnattet vi tre netter i telt og en natt på hytte over fjellet. Hyttenettet i Narvikfjellene er helt unikt – og noe vi bruker mye, forteller Bjørn Anders.

Jeg har også gått den med venninner i april. Da var det fantastisk vær og veldig mye folk. Ved en av hyttene var vi de aller siste som fikk sengeplass, og flere som kom senere måtte sove i telt. Det er obligatorisk å ha med seg telt på en slik tur, sier Margrete.

Fagernesfjellet og omgivelsene:

Med bosted i Gate 3 er det kort vei til skitrekket i Narvikfjellet for paret. Derfra har man utgangspunkt

til et utall turer. Hvor høydemeterne kan forseres både med heis og for egen maskin.

Vi prater hvert år om alle de ulike turene vi skal gå. Men vi havner veldig, veldig ofte bare her. Og det er jo

et fantastisk flott fjell, med så mange ulike muligheter. Også er det så nært, at man knapt trenger å forberede seg, sier Margrete.

- Også kan man stå på ski helt hjem til døra, så lenge det ikke er strødd. Jeg har veldig troen på det Nar- vikfjellet holder på med og håper virkelig at de lykkes, sier Bjørn Anders.

Skjomen, Lossi-hytta, Hunddalen, Katterat:

Nok en tur med utgangspunkt i Skjomen. Får man skyss til Skjomen kan man bruke noen dager på å gå til Katterat stasjon – hvor man kan toge hjem til Narvik. Skjomen er bare helt fantastisk flott. Og denne turen inneholder det meste. Bratte fjell, variert terreng og bonus med togtur, forteller Margrete.

- Men sjekk med fjellfolk før man tar denne turen på vinteren. Deler av terrenget er rasfarlig, og da holder vi oss langt unna.

Diverse turer med utgangspunkt fra Blåvatnhytta rett nord for Bogen.

Dette er en av Den norske turistforenings minst brukte hytter – med badstu og god standard i et område med flust av fjelltopper.

Vi dro dit fredag. Og gikk til Niingen den første dagen, Skittendalstind lørdag og Litletinden søndag. Tre utrolig flotte turer, forteller Margrete.

- Det er faktisk helt utrolig at den hytta er så lite i bruk. En perle, mener Bjørn Anders.

Dividalen – Altevatn:

Den siste turen er parets sommerfavoritt . Deter kronglete logistikk å gå mellom Altevatn og Dividalen, med mange mil å kjøre fra Narvik til Dividalen. Men både fra Altevatn og Dividalen er det et vell av ulike muligheter.

Indre Troms er helt magisk om sommeren. Et enormt landskap, hvor du går skikkelig på tur helt fra du setter fra deg bilen, forteller Margrete.

- Det er også et område med masse muligheter for jakt og fiske. VI har aldri dårlig tid på tur og elsker å kombinere turen med ulike aktiviteter. Det er for øvrig også en helt overkommelig tur å gå fra Altevatn til Riksgrensen eller Abisko også, sier Bjørn Anders.

Les resten av Magasin Narvik HER

Redaksjonen i Fremover har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet