Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

”Narvikekspressen” Hege Ingebrigtsen:

INGEN OVER, INGEN VED SIDEN

Annonse fra FremoverLab

Tre ganger verdensmester, europamester hele ti ganger, 36 NM-gull, Kongepokal og en haug med andre internasjonale medaljer.

Narvikjenta Hege Ingebrigtsen har gjort det stort i hundekjøring på snø og barmark – og er utvilsomt landets mest meriterte hundekjører. Hege har vært glad i hunder så lenge hun kan huske, og fikk sin første da hun var 12 år gammel. Det var en sibirsk husky, så interessen for hundekjøring kom naturlig. Etter hvert begynte hun å samle flere hunder, og kjørte sitt første løp i 1989. Med årene jobbet hun seg oppover pallen, til hun i 1996 vant sitt første NM og EM. Siden den tid har hun stort sett vært på toppen, og nesten alltid stått på pallen.

Med samboer og treningspartner Per Sverre Simonsen driver hun Fun Racing Kennel i Narvik, som består av 22 voksne løpshunder, 6 valper og to hunder som har jobben som maskott og klovn. De fleste hundene har de avlet opp og trent selv.

- Vi har hunder som er spesiallaget for sprint. De er en blandingshund av vorsteher, pointer og alaskan husky, forteller Hege. De har jobbet sammen i alle år, og de utgjør et solid team.

- Per Sverre er med på alle treningsturer, hjelper meg på alle løp, og vi reiser i lag og har hundekjøring som en felles interesse.

Hege har gull i 4, 6 og 8-spann. I tillegg har hun gull i Åpen klasse, hvor du kan stille med så mange hunder man vil. Ingen andre i Norge har gull i samtlige klasser. - Hege er fortsatt motivert, veldig motivert. Målsettingen i år er NM-gull og pallplasseringer i Norway-trail, forteller samboer Per Sverre Simonsen.


Les hele Magasin Narvik HER

Redaksjonen i Fremover har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet