Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Fritidsproblemer i Narvik?

Annonse fra FremoverLab

Alle spiller håndball. I tillegg finner vi bryterdrakt, fotballstrømper og turnsko i skapet. Samt en haug med ski, sykler og surfebrett.

Ekteparet Morten Borgen og Maria Bostad Dahl har til sammen fem barn. Mortens eldstemann Isak har forlatt redet, mens tvillingene Emil og Iver (10) og ste-søstrene Maja (8) og Marte (11) er med i det mildt sagt aktive bokollektivet i Finbekken.

For i tillegg spiller både Morten (45) og Maria (40) håndball på A-laget til Ankenes HK. Begge trener hvert sitt lag i aldersbestemt håndball – i tillegg til at Morten også er trener for A-laget. Mens Maria sitter i styret i håndballklubben.

- Det er sjelden vi bruker sofaen ja, humrer Morten.

For i tillegg til at alle ungene spiller håndball, er også ungene aktive i en rekke andre idretter.

- Utvalget av idrett i Narvik er jo utrolig bra. Men vi har begge bakgrunn fra håndballen, og der har det vært dårligere tilbud de siste årene. Så vi har nå tatt tak i idretten og fått på plass en masse folk som bidrar. Så i løpet av få et halvår er vi i ferd med å doble aktiviteten. Ja, det er tilnærmet «kul på veggen» hver ettermiddag på Idrettens Hus, forteller Maria.

Klubben har fått på plass seniorlag både for menn og damer.

- Hovedambisjonen rundt å spille håndball på A-lagsnivå er å gi alle barna som spiller positive forbilder. Nå ser vi at stadig flere barn og unge kommer på kamp. Noen har til og med skrevet autografer, sier Maria.

Mye av motivasjonen er å gi barn og unge et tilbud som heller ikke trenger å koste skjorta.

- I håndball trenger du en shorts og et par joggesko. Du trenger ikke ekstremt ressurssterke foreldre for å være med i Ankenes HK. Det er utrolig viktig for oss, forteller Morten.

Selv om standarden på de kommunale idrettshallene ikke er tipp-topp, mener ekteparet at infrastrukturen for en aktiv livsstil er veldig store i Narvik.

** Når Hålogalandsbrua kommer opp vil det være sju fulle kunstgressbaner i rekkevidde et kvarter fra sentrum. I tillegg til innendørshallen på Narvik stadion.

** Narvikfjellet er et skianlegg i verdensklasse – både i de preparerte løypene og ikke minst i de lett tilgjengelige fjellsidene lenger opp i Fagernesfjellet. Et fjell som også innbyr til sykkel og tuopplevelser av svært kortreist format. På Ankenes er det også et topp skianlegg – samt en av Norges beste såkalte flytstier til sykkel.

** Innendørs finner vi ishall, klatrehall, squashhall, tennishall, turnhall og skytebaner.

Legger vi til at både Bjørnefjell og Veggfjellet har fantastiske langrennsmuligheter og at hele regionen har et hundretalls fjelltopper over 1.000 meter som kan bestiges både sommer og vinter – ja da snakker vi idrettsby med stor I.

Både Morten og Maria setter i tillegg til håndballen av mye tid til aktive opplevelser i nærmiljøet.

- Det flotte er det store utvalget. Det finnes ruter både for ski og sykkel helt i verdensklasse, sier Morten Borgen.

Han er opprinnelig trønder – men har ingen planer om å flytte sørover.

- Der storbyene har en rekke tidstyver og høyt tempo er det her mulig å rekke å drive både med håndball og alle andre aktiviteter, sier Morten.

Maria er nyfrelst terrengsyklist. Hun trekker frem arbeidet som er gjort i regi av Per Bakkejord på Ankenes. Han har sammen med venner og kjente bygd en fire kilometer lang sykkelløype.

Her jobbes det også med å utvikle sykkelheis til toppen av alpintanlegget.

- Min drøm er at Narvikfjellet eller Ankenesfjellet en gang kan minne bittelitt om svenske Åre på sikt. Det er mitt sykkelmekka.

De ser at ungene i stor grad har arvet fritidsinteressene.

- Marte har nå kjøpt seg egen sykkel. Og gutta venter nå intenst på å bli store nok til å kjøpe randonee-utstyr, slik at de kan være med faren og hans kompiser på tur.

- Nå håper Maria og Morten at kommunen fortsetter å satse på ytterligere bedre tilbud.

- Det skjer mye bra i Narvikfjellet. Vi håper at det blir gjort alvor ut av et skikkelig folkebad i byen – og det er behov for enda flere idrettshaller. Med flere nye skoler som planlegges håper vi at det også prioriteres hall- flater for barn og unge, sier Maria.

Av alle aktivitetene familien bedriver er det kun en som krever litt reise. Gjengen er nemlig også lidenskapelig surfere.

- Da har vi en av verdens heftigste strender noen timer i bobilen unna – på Unstad i Lofoten. Det er an annen styrke med regionen, det er også kort vei til fantastiske plasser i for eksempel Lofoten. Med byggingen av Hålogalandsbrua og Hålogalandsveien vil også dette komme nærmere oss etter hvert, sier Morten.


Les hele Magasin Narvik 2018 HER

Redaksjonen i Fremover har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet