Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Hello? Is it you we´re looking for?

Annonse fra FremoverLab

Liker du fart, spenning og har en nese for salg? Da har vi jobben for deg! Fremover og FremoverLab satser for fullt, og som et ledd i satsingen søker vi nå en ny mederådgiver til vårt team.

FremoverLab er markedsavdelingen til lokalavisen Fremover.  Vi hjelper våre kunder innen markedsføring, reklame og kommunikasjon, og produserer innhold som engasjerer, påvirker og har verdi for dine kunder. 

Vi sier det bare med en gang. Er du så heldig å få jobben så blir du en del av et energisk og offensivt markedsteam som er ledende innen sin bransje i Amediakonsernet.

Hos oss i Fremover står kundens behov i fokus, og det forventes at medierådgiverne holder seg oppdatert på markedstrendene. Arbeidet er en god blanding av langsiktig strategisk rådgivning og kreative kortsiktige kampanjer hvor du jobber tett sammen med kunden.

Som medierådgiver får du ansvar for å utvikle nye og eksisterende kunderelasjoner. Du får budsjettansvar for egen portefølje.

Vi selger annonser i papiravisene, samt digitale annonser og løsninger på nett- og mobilavisene.

Herunder innholdsmarkedsføring målgruppestyrt salg, samt også rådgivning og salg på SoMe og andre plattformer. Som medierådgiver vil du også jobbe tett inn mot vårt mediebyrå; FremoverLab.

Vi vil ha deg som:

- Er en offensiv og sterk relasjonsbygger

- Selvstendig og strukturert

- Serviceinnstilt og imøtekommende

- Ser løsninger og muligheter

- Har markedsføringsbakgrunn og/eller relevant utdanning

Vi kan tilby deg:

- Spennende og utfordrende arbeidsoppgaver

- En allsidig arbeidsplass i stadig utvikling

- Et positivt arbeidsmiljø

- Lønn etter avtale

- Gode pensjons- og forsikringsordninger


Arbeidssted: Narvik | Søknadsfrist: 28.3.18 | Tiltredelse: Etter avtale.


Spørsmål om stillingen og søknad sendes til salgssjef Tonje Sollie, mobil 996 96 020, e-post tonje.sollie@fremover.no

fremover.no | fremoverlab.no

Redaksjonen i Fremover har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet