Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

(Foto: FremoverLab | Rune Dahl)

Agenda er klar for å stupe ut i våren!

Annonse fra Agenda

Det er vår! Vi på Agenda står klare for å levere koldtbord og kaker til vårens konfirmasjoner og bryllup. I Bruktikken finner du alt du måtte trenge til borddekkingen.

Agenda er en arbeids- og inkluderingsbedrift med et hovedmål: å få mennesker ut i jobb. Vi tilbyr flere arbeidsrettede tiltak og har ca 380 personer som er innom selskapet på ulike tiltaksplasser i løpet av et år. Tiltakene som tilbys har ulik varighet og innhold. Hvert enkelt tiltak tilpasses de ulike utfordringene den enkelte står ovenfor. Bedriften har 50 ansatte. Selskapet er eid av Narvik kommune, Nordland fylke og Sparebanken Narvik.

Bruktikken: Bruktikken.blogspot.com

Når du kommer til Agenda møter du en sprudlende og hærlig gjeng med massevis av godt humør. Den positive stemningen smitter lett over på de som besøker bedriften. Mangfoldet i Agenda er kanskje mye større enn det folk flest kjenner til. I tillegg til at Agenda er en arbeids- og inkluderingsbedrift, så drives det en stor og innholdsrik bruktikk, kafe med sitteplasser både inne og ute, catering, vedsalg, vaskeri og det leveres ut frukt til et stort antall bedrifter.


– Bruktikken ble startet i 2008. På ti år har utviklingen vært enorm, forteller Line Åsheim, daglig leder for Bruktikken og kafeen.

– På Bruktikken tar vi imot det meste som er salgbart. Unntaket er klær, hygieneartikler, elektriske apparat og bokserier. Vi har til enhver tid behov for nye ting, og vi er svært takknemlig for alle som kontakter oss. Her finner du det aller meste du trenger til borddekkingen til konfirmasjon eller bryllup, sier Åsheim. 


Safran serviset finner du i bruktikken. Kaka på bordet er laget på Agenda Catering og kan bestilles. (Foto: FremoverLab | Rune Dahl)

Ved avdelingen i Holmenveien på Øra finner du Ved og Service, Vaskeriet og Jobbfrukt. Her produserer, pakker og distribueres det ca 15 000 sekker ved årlig. Her holder også vaskeriet til hvor du kan levere arbeidstøy, sengetøy, matter, ryer og mopper for både privat og næringsliv. Jobbfrukt fyller opp kurver med frisk frukt som leveres av staben direkte på din arbeidsplass. Du kan velge kurvstørrelser på 2, 3, 5 og 7 kilo frukt. Agenda har også vokst til å bli en betydelig aktør innen cateringstjenester i Narvik og omegn. Vi leverer mat til alle typer privat -og bedriftsarrangement, store som små. Ved arrangementer som bryllup, jubileum, konfirmasjoner, fødselsdag, møter eller kurs så står vi med glede klare til å levere.

Sjekk ut www.dinagenda.no og vår facebookside.

Denne saken er levert av FremoverLab og publisert i magasinet BoLyst

Redaksjonen i Fremover har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet