Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

– Kom til REMA 1000-butikkene i Ofoten for årets gode grillprodukter, sier fra venstre: Øystein Haugen (REMA 1000 Skistua), Harald Anthonsen (REMA 1000 Ankenes), Hege Strøm Johansen (REMA 1000 Frydenlund) og Rosita Nilsen (REMA 1000 Rombaksveien). Normann Holm (REMA 1000 Ballangen), og Emilie Kilaas (REMA 1000 Bjerkvik) var ikke til stede når bilde ble tatt , men har samme gode kvalitetsprodukter som de andre butikkene i Ofoten. (Foto: FremoverLab)

LES KJØPMENNENES FEM BESTE TIPS TIL EN GRILLSUKSESS

Grillsesongen starter hos REMA 1000 Ofoten

Annonse fra REMA 1000

Endelig kan vi ta med middagen ut! Våre eminente grilleksperter fra REMA 1000-butikkene i Ofoten gir deg de viktigste tipsene til en vellykket grilling. Alt kan grilles – om du legger godviljen til. Men det er ikke dermed sagt at det blir godt! Heldigvis er det ekspertråd å få, og med et par forhåndsregler vil du garantert få en smakfull opplevelse gjennom årets sesong.

Rema 1000 Ofoten 

Ballangen | Ankenes | Skistua | Frydenlund | Rombaksveien | Bjerkvik

(Foto: FremoverLab)

Craig Whitson, er hele Norges grillkonge og har brukt mange år på å perfeksjonere sine «grillskills». Hvis du elsker grillen og alle mulighetene den byr på. Han har kommet med en del tips til Rema-kjøpmennene som du bør notere deg bak øret.

– Aller først er det viktig å forstå forskjellen mellom direkte og indirekte grilling. Ved direkte grilling blir maten grillet rett over varmekilden – alt ett ersom du foretrekker gasselementer, brikett er, kull eller ved. Direkte grilling egner seg best til mindre stykker kjøtt , grønnsaker eller fisk. Ved indirekte grilling skal maten alltid ligge ved siden av varmekilden.

Indirekte grilling er vanligvis brukt til store stykker kjøtt og fisk, påpeker kjøpmann Øystein Haugen ved REMA 1000 Skistua. Sammen med sine kollegaer i REMA 1000-butikkene i Ofoten, satser de nok en gang på å være det naturlige valget når du skal handle din grillmat.

– Gode råvarer danner grunnlaget for all god grillmat, sier Harald Anthonsen ved REMA 1000 Ankenes. Vi bruker kun kvalitetskjøtt i våre grillprodukter, kombinert med lekre krydderløsninger som er tilpasset produktet. Alt dette for at kunden skal få en så god grillopplevelse som mulig.

– Så må vi ikke glemme alt «tilbehøret», sier Hege Strøm Johansen som driver REMA 1000 Frydenlund. Det er ikke bare kjøtt som kan grilles. I våre butikker vil du fi nne en rekke andre produkter som det er naturlig å «hive på grillen». Maiskolber, papirka og en rekke andre grønnsaker som passer på grillen.

– Også kan vi jo grille fisk, sier Rosita Nilsen ved REMA 1000 Rombaksveien. Legg for eksempel et stykke laksefi let sammen med litt løk, paprika, purre, broccoli og en klatt margarin i aluminiumsfolie. Grill dette i noen minutt er på hver side, og du har en lekker og enkel middagsrett.

(Foto: FremoverLab)

Her er kjøpmennenes fem beste tips til en grillsuksess:

FOKUSER PÅ ÉN, MAKS TO TING.

Hvis du inviterer til grillfest er det viktig med en god plan. Fokuser på å grille maks én eller to ting om gangen, eksempelvis et godt kjøtt stykke eller deilig fersk sjømat. Alt som kan ordnes i forkant av grillingen, som kalde salater og sauser, bidrar til at du kan holde fokus på grillingen når tiden er inne. Bruk kjøkkenet til å lage tilbehøret. Det beste grillmåltidet byr på forskjellige smaker, farger og konsistenser.

(Foto: FremoverLab)

HA TÅLMODIGHET

Ikke begynn kokkeleringen før grillen er ordentlig varm! Er den for kald tar det veldig lang tid før maten er klar. Er grillen altfor varm er det igjen stor risiko for at maten blir svart. Litt småsvidd er helt ok, mer enn det er ikke så greit.

HUSK ENGANGSHANSKER

Bruk engangshansker når du skal rengjøre grillen, kutte chili eller jobbe med rå kylling. Er du rå, lager du et par ballongdyr av hanskene mens kjøtt et koser seg.

KRYDRE PÅ RETT TIDSPUNKT

Det er mange myter rundt matlaging og grilling. En myte er at maten skal krydres ett er det er grillet (eller stekt). Det er ikke sant. Det er både riktig – og viktig – å krydre kjøtt et eller fisken før det legges på.

(Foto: FremoverLab)

LA KJØTTET HVILE

Det er blitt sagt flere ganger at kjøtt skal hvile ett er at det er ferdig grillet, men ikke alle tar dette på alvor. Det at kjøtt et får hvile ordentlig er like viktig som at bilen skal ha dekk eller at man skal bruke jakke når det er kaldt ute. 

Mindre kjøtt stykker som biff , bør hvile mellom to til tre minutt er. Større kjøtt stykker som hel kylling, stek og lignende, skal hvile fra ti til femten minutt er.

Med et grillhode klokere, ønsker vi våren velkommen og lykke til med årets hete sesong!


Denne saken er levert av FremoverLab og publisert i magasinet BoLyst

Redaksjonen i Fremover har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet