Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Her er «minifestivalen» du ikke vil gå glipp av i sommer

Annonse fra Harstad Tidende AS

Fagmøbler Landsås Cup handler mest om håndball, men det betyr ikke at de ikke har plass til masse aktuell musikk i tillegg.

8. til 10. juni inviterer håndballklubben Landsås til håndballturneringen Fagmøbler Landsås Cup i Harstad, for barn og unge mellom seks og 18 år.

Rusfritt, åpent arrangement

Men det er ikke bare sport som står i fokus denne helga. Fagmøbler Landsås Cup har også lagt til rette for en spillefri kveld med underholdning og musikk lørdag 9. juni. Da kan alle som ønsker delta – ikke bare deltakerne på turneringen.

KONSERTER: Kveldsarrangementet lørdag 9. juni er rusfritt og åpent for alle. Foto: Patty Thorbergsen

- Dette gjør vi for å få til noe sosial i tillegg til det sportslige under turneringen, samt at vi ønsker å gi noe tilbake til barn og unge i Harstad. Dette er et tilbud som er åpent for alle, og som er rusfritt. Her kan barna og ungdommene komme og møte sine idoler, sier Rune Selnes i Fagmøbler Landsås Cup.


Økt interesse med musikk

Dette er femte året på rad som turneringen også tilbyr et konsertprogram.

- Dette er 13. året vi kjører turneringen, og for seks år siden så vi at interessen begynte å dabbe av. Da hadde vi bare 30-40 lag påmeldt. Jeg hadde en drøm om å få til et show på turneringene, i tillegg til det sportslige, og første året vi fikk det til ble vi fulltegnet. Etter det har det økt med påmeldte lag, og i år har vi 162 lag som skal delta, forteller Selnes.

Hoppeland og boder

I tillegg til konsertene settes det opp hoppeland for ungene, samt boder på området.

I fjor var om lag 2.500 personer innom arrangementet. De fleste var deltakere på turneringen, men det kom også folk som ikke var involvert i sporten.

LEK: Det blir både hoppeland og boder, i tillegg til konserter, utenfor Landsåshallen 9. juni. Foto: Patty Thorbergsen

- Vi ønsker at folk skal vite at dette er et arrangement som er åpent for alle, ikke bare de som spiller håndball, sier Selnes.

Variert program

På plakaten for kvelden står følgende band og artister:

SPILLER: The Main Level

The Main Level er et popband fra Bergen bestående av Sander Helmers-Olsen, Alexander Instøy og Eric Tryland. Bandet har tidligere gitt ut EPen «Lost Right Here» og albumet «We Are Who We Are», og 11. mai slapp de sin seneste singel «All Over».

SPILLER: Vidar Villa.

Vidar Villa, eller Vidar André Mohaugen som han egentlig heter, kommer fra Lillestrøm og er kjent for norskspråklig festmusikk. Han deltok i norske Melodi Grand Prix i år med låta «Moren din».

SPILLER: Adelén

Adelén er popartist og har også en fortid i Melodi Grand Prix. Hun deltok i sangkonkurransen i 2013 med låta «Bombo», og i 2014 var hun representert på det offisielle albumet til VM i Fotball i Brasil med låta «Olé».

SPILLER: Elly Ekko.

Elly Ekko heter egentlig Elias Gobdoon og har tidligere vært «hypeman» for Katastrofe. Han debuterte selv med låta «Ikke si det til pappa», og slapp i februar i år singelen «Ta kontakt».

- Vi har fått mange positive tilbakemeldinger fra ungdommene på artistene. Dette har blitt en happening, og for mange blir dette ei flott avslutning på sesongen.

- Magisk stemning!

Rune Selnes er allikevel tydelig på at konsertarrangementet ikke er noe som skal gå på bekostning av klubbens økonomi:

- Dette skal være et selvbærende arrangement, understreker han.

Han gleder seg til turneringa og til «minifestivalen», og tror barna og ungdommene gjør det samme:

- Stemninga de foregående årene har vært helt magisk! Barna og ungdommene som deltar smiler fra øre til øre, sier han.

Satser på sol

Konsertene går fra klokken 18.00 til klokken 22.00 lørdag den 9. juni, og billettprisen er på 250 kroner.

Billett kan man kjøpe hos Harstad Kulturhus, eller ved inngang til konsertene – som skal spilles på utescenen ved Landsåshallen.

GODVÆR: Rune Selnes satser på like godt vær i år, som de har hatt tidligere år på arrangementet.

- Vi har vært heldige med været alle årene, så vi satser på sol i år også!

Redaksjonen i Fremover har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet