Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Gulldager i Narvik 14.-16.juni:

Lover liv og røre i sentrum

Annonse fra FremoverLab

Etter stille år i sentrum av Narvik oppleves det nå et løft. Et løft med bakgrunn i bygninger som pusses opp, lokaler som fylles og at gresset stadig blir grønnere. Narvik sentrum er under utvikling - og det vises. Byen er rett og slett blitt mere levende og attraktiv.

Sentrum i Narvik oser av positivitet. Utviklingen fra å være et stille sentrum til å bli mer og mer urbant er i gang. Her kan man gå på kafé, shoppe både på kjøpesentre og i sentrums butikker, og ikke minst sitte ute på en parkbenk omringet av grønt gress og friske blomster, mens man nyter kjøpe-kaffe i pappkopp.

Rundt byen finner du fantastiske naturområder med fjellet over og sjøen under. Og midt i mellom et levende sentrum med positivitet og engasjement.

Legger du til en handelsstand som lokker med fantastiske tilbud og nesten enda bedre premier, så burde kanskje også nettopp du legge turen til Narvik sentrum de kommende dagene?

Årets Gulldager nærmer seg

14.-16.juni er datoen og butikkdriverne i Narvik sentrum er klar for å ta i mot sine gullkunder, og lover god stemning i sentrumsgatene.

For femte året på rad arrangerer Fremovers markedsavdeling arrangementet som har som mål å skape engasjement i byens butikker – og som samtidig gir noe tilbake til kundene.

Alle som handler i en gullbutikk, får utdelt en gullseddel. Denne fyller kunden ut og leverer den i en av gullkistene som er plassert på Kvadraten i sentrum og på byens sentre. Når gulldagene er over vil det være trekning blant alle som har levert inn lodd. I år er førstepremien en pengepremie på 10.000 kroner fra Fremover. Det er i tillegg to pengepremier hver på 5000 kroner, også levert av Fremover, og gavekort fra både Narvik Storsenter og Amfi Narvik i premiepotten. 

Butikkene som satser i sentrum er offensive. Foreningen Gatelangs står på for å gi befolkningen et skikkelig byliv med et levende sentrum. Også utenfor butikkene tilrettelegges det for mer aktivitet, gjennom utplassering av benker og pynting med blomster.

Narvik kommunes gode jobb med sentrumsparkene er velkjent i byen og hvert år pyntes sentrum med flotte blomster og parkene er grønne og friske.

Gjennom byggingen av Det 4. hjørnet har Narvik fått et nytt møtested. Inne er det blant annet turistkontor, kafé, krigsmuseum og bibliotek, mens det utenfor har blitt et flott område som kan benyttes av store og små. 

Velkommen til Narvik under årets Gulldager!

FremoverLab er markedsavdelingen til lokalavisen Fremover.  Vi hjelper våre kunder innen markedsføring, reklame og kommunikasjon, og produserer innhold som engasjerer, påvirker og har verdi for dine kunder. 

Redaksjonen i Fremover har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet