Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Nå skal nye krefter pleie dine tenner

Annonse fra Tannlegene i Sentrumsgården

I lyse, flotte og nyoppussede lokaler i Sentrumsgårdens 4. etasje, i kjernen av Narvik, finner du kanskje byens eldste tannklinikk; Tannlegene i Sentrumsgården. Dette er en tannklinikk med snart 90 års erfaring innen tannhelse, samt spesialisering innen implantatbehandling. Nå har yngre krefter tatt over klinikken.

Siden tidlig på 90-tallet har Tannlegene Jan Inge Sjåfjell og Ulf Persson praktisert i Sentrumsgården. Før dette holdt de til i Dronningens gate.

For fire år siden fikk klinikken et friskt innslag med tannlege Mats Jenssen. Han vendte tilbake til hjembyen etter fem år ved Universitetet i Tromsø. To år senere fikk han selskap av harstadværingen Magnus Børseth, også han utdannet i Tromsø.  

Tannlegeassistentene Ann-Kristin Dahl og Vibecke Molvik Sjønning. Tanntekniker Andre Sjåfjell i bakgrunnen. (Foto: Foto: Rune Dahl)

De to tannlegene har nå tatt over driften av tannlegeklinikken i Sentrumsgården. Sjåfjell og Persson har begynt å trappe ned, men slipper ikke taket helt. Ennå.

– I en overgangsfase er vi fire tannleger her. En fin miks av erfaring og ny kunnskap som alle nyter godt av. Klinikken har et åpent og godt miljø hvor det er lett å diskutere utfordrende kasus i fellesskap, sier Magnus Børseth.

– Vi må jo lære ferskingene noen gode gamle triks før vi gir oss, humrer Ulf Persson og legger til:

– Det handler hovedsakelig om komplisert tannkirurgi og innsetting av implantater. Med lang fartidstid i ”gamet” har jeg jo opparbeidet meg noen triks i ermet jeg tror Magnus kan nyte godt av, forteller mannen som har 25 års erfaring med denne typen behandling.

I 1993 startet han opp med tannimplantatbehandling i Narvik. Kort fortalt handler dette om å feste kunstige tenner på titanskruer som festes inn i kjevebeinet. Magnus har allerede overtatt store deler av dette behandlingstilbudet fra mentor Ulf.

- Ulf er en god veileder. Jeg har lært mye av å ha samarbeidet med ham de siste to årene, men tror jeg enda kan nyte godt av han en stund til, sier Børseth.

I februar til neste år takker tannlege Jan Inge Sjåfjell for seg etter vel 41 år i faget. Pensjonisttilværelsen lokker. Ulf Persson skal også trappe ned etter 40 år som både tannlege og tanntekniker. 

(Foto: Foto: Rune Dahl)

- Klinikken har et spesielt fokus på faglig kunnskap, kombinert med en trivelig og behagelig tannbehandling. Kombinasjonen av erfarne og nyutdannede tannleger gir en god balanse som kommer pasientene våre til gode. Vi håper at oppussingen av klinikken i tillegg gir en ungdommelig touch, forteller Mats Jenssen med glimt i øyet.

Mats og Magnus skal bære både drift og tradisjon videre på tannklinikken i Sentrumsgården.

Virksomheten har også sertifisert tanntekniker, André Sjåfjell, tilknyttet klinikken. Dette gir arbeid av høy kvalitet og rask behandling når det trengs. Dette er et unikt samarbeid som sikrer best mulig resultat for pasienten.

- Å ha André i nabolokalene gjør at korrigereringer av form og farge på tannteknisk arbeid alltid er mulig, så vi kan levere et best mulig produkt, avslutter Børseth

Tannlegene Jan Inge Sjåfjell, Ulf Persson, Mats Berg Jenssen, Magnus Børseth. Tannlegeassistent Ann-Kristin Dahl og Vibecke Molvik Sjønning. (Foto: Foto: Rune Dahl)

Tannlegene i Sentrumsgården ble etablert i 1993 i hjertet av Narvik sentrum, og har siden utviklet seg til en moderne tannklinikk - tuftet på kvalitet, trygghet og et høyt faglig nivå med pasienten i sentrum.

Klinikken har et solid fokus på faglig kunnskap, kombinert med trivelig og behagelig tannbehandling. Kombinasjonen av erfarne og nyutdannede tannleger gir en god balanse av erfaring og oppdatert faglig kunnskap. Tannklinikken har samlet over 80 års erfaring.

Virksomheten har også sertifisert tanntekniker tilknyttet klinikken, som gir arbeid av høy kvalitet og rask behandling når det trengs. Dette er et unikt samarbeid som sikrer best mulig resultat for pasienten.

Redaksjonen i Fremover har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet