Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Gullhelg i Narvik 14.-16.juni

GULLFEST I NARVIK

Annonse fra Fremover

14.-16.juni braker endelig Gulldager løs i Narvik! Dette er dagene hvor du får gjort en skikkelig gullhandel – en handel som virkelig kan lønne seg.

For femte år på rad blir Narvik handelsmekka i det Gulldager arrangeres av Fremover i samarbeid med handelsstanden i Narvik.

Butikkene på både Amfi Narvik, Narvik Storsenter og en rekke butikker i sentrum står klare for å ønske handlelystne fra hele regionen velkommen til årets gullhandel.

Konseptet er enkelt. Handler du i en av butikkene som er med på Gulldager mottar du én gullseddel per handel. Denne fyller du ut og leverer til butikken eller i en utplassert kiste. Alle som leverer utfylt gullseddel er med i trekningen av totalt ni pengepremier, hvor hovedpremien er på hele 10.000 kroner.

Les hele Gulldager-magasinet HER

På Amfi Narvik meldes det om glade junidager og godt fellesskap.

- Juni er en måned med mange anledninger og vi opplever at det er en tid med mye handel, forteller senterleder ved Amfi Narvik, Helge Edvardsen.

Han forteller at Gulldager gir handelen det lille ekstra gjennom gode tilbud og gode premier, og ikke minst god stemning over hele byen.

- Det er spesielt fint at så mange i byen går sammen om en felles aktivitet og skaper handleglede i hele byen.

Senterleder ved Narvik Storsenter, Kirsten Nystrand, forteller om god stemning hos deres butikker.

- Vi er godt forberedt og ser frem til flotte handelsdager, forteller senterlederen.

Butikkene i Narvik sentrum er også klare for å ta i mot sine gullkunder, og lover god stemning i sentrumsgatene.

Det er med andre ord klart for å gjenta handelssuksessen og gullfeberen har allerede meldt sin ankomst!

---------------------------------------

Alle som leverer utfylt gullseddel er med i trekningen av ni pengepremier:

1. premie: 10.000,- gitt av Fremover

2. og 3. premie: 5.000,- gitt av Fremover

4. til 9. premie: 500,- gitt av Amfi Narvik og Narvik Storsenter

Fremover er lokalavisen for Ofoten-regionen. Vi er 19 ansatte og holder til midt i Narvik sentrum, med avdelingskontor i Evenes. Avisen er en del av Amedia. 

Redaksjonen i Fremover har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet