Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Drømmer du om å bo i en helt ny bolig?

Da er dette et meget godt alternativ

Annonse fra Prosjekt Malmveien 111

Velkommen til åpent hus i Malmveien 111 i Narvik, torsdag 21.6 kl 15.30-17.30. Et samarbeidsprosjekt mellom EiendomsMegler1 Narvik, Fagmøbler Narvik, Lindahl as, Håndverkscompagniet as og SpareBank1 Nord-Norge.

Malmveien 111 er en eiendom som har blitt totalrenovert av dyktige fagfolk. Fra kjeller til loft har eiendommen blitt løftet opp til en moderne bolig med siste nytt i fargevalg og løsninger. Her kan du flytte rett inn. Og har du ikke møbler så kan du få kjøpe eiendommen fullt møblert, slik som på visningen.

Vi inviterer alle til "åpent hus" torsdag 21.6 kl 15.30- 17.30.
Foruten representant fra EiendomsMegler 1 i Narvik vil du treffe fagfolkene fra Håndverkscompagniet as som har utført jobben med renovering og oppgradering av huset. Representant fra Lindahl as er også på plass, og vil fortelle om nye fargevalg og trender.
Interiørveileder fra Fagmøbler i Narvik stiller, og vil fortelle om nyheter på møbler og interiør. Finansieringsrådgiver fra SpareBank1 Nord-Norge vil også være der og hjelpe til med spørsmål vedrørende boliglån. 

Klikk på videoen under for en smakebit.

Lurer du på om du skal selge, og vil ha tips og råd på hva som kan være lurt å gjøre før salg?
Er du litt nysgjerrig på nye farger og trender?
Vi du ha råd fra fagfolk om hva du kan gjøre i ditt eget hus?
Ønsker du hjelp og tilbud i forbindelse med boligfinansiering?

Og ikke minst : Lurer du på om Malmveien 111 kan bli ditt nye hjem?

Hjertelig velkommen til åpent hus!

Prosjekt Malmveien 111 - er et samarbeidsprosjekt mellom Eiendomsmegler1 Narvik, Lindahl as, Fagmøbler Narvik as og Håndverkscompagniet as. Sammen har vi brukt vår kunnskap og erfaring for å totalrenovere en bolig og presentere den fullt møblert når den legges ut for salg. I tillegg har vi med oss SpareBank1 Nord-Norge som samarbeidspartner på finansieringssiden.

Redaksjonen i Fremover har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet