Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Sommermesse i Bjerkvik!

Annonse fra Bygger'n Bjerkvik

For tiden skjer det mye spennende i Bjerkvik. Torsdag skjer det enda mer, da inviterer nemlig Bygger’n til sommermesse – en sommermesse det virkelig kan lønne seg å ta turen innom.

Torsdag fra 9-16 er det endelig tid for Bygger’n Bjerkviks årlige sommermesse. Hit kommer representanter fra Nilfisk, Gjøco, Norgesvinduet, Essve og, nytt av året, den lokale leverandøren Arnøy.

- Det er veldig artig for oss at vi har fått et lokalt innslag. Vi er veldig glade for å ha Arnøy med, forteller daglig leder på Bygger’n Bjerkvik, Kurt Dalbakk.

Under sommermessen samler Bygger’n leverandører og kjører minimesse med enkel servering/grilling, tilbud og trekning av premie blant de handlende kundene.

- Vi trekker en heldig vinner som får en splitter ny høytrykksvasker fra Nilfisk til en verdi av 2190,-. 

Du kan stole på fagfolk

At Byggern’n holder til i nettopp Bjerkvik er Dalbakk svært fornøyd med.

- Det skjer mye i Bjerkvik og i regionen generelt. Da er det fint å være akkurat her.

I 22 år har Bygger’n Bjerkvik holdt til i sine lokaler som ligger like ved Møbelringen. Like lenge har de jobbet for å etterleve slagordet «du kan stole på fagfolk».

- Vi er et av varehusene i kjeden som har vært med lenge, og har tilhørt kjeden hele veien. Det er vi veldig stolte av, avslutter han.

Redaksjonen i Fremover har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet