Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Gulldager 2018:

Nathalie vant 10.000 kroner!

Annonse fra FremoverLab

14 år gamle Nathalie Rafaelsen ble den superglade vinneren av hele 10.000 kroner under årets Gulldager. Sjekk om du er en av de andre heldige vinnerne!

Årets Gulldager er vel gjennomført. Handelsstanden forteller om en fantastisk oppslutning og god stemning i byen.

Den heldige vinneren av førstepremien på 10.000 kroner ble Nathalie Rafaelsen. 14-åringen handlet på HM ved Amfi Narvik og leverte inn gullseddelen der. Det var et lykkelig valg. 10.000 kroner gjør seg godt på feriekontoen til jenta fra Narvik.

- Nå ble jeg glad! Skal på ferie på lørdag så dette passet perfekt, forteller den glade jenta.

For femte år på rad ble Narvik handelsmekka i det Gulldager ble arrangert av Fremover i samarbeid med handelsstanden i Narvik.

Torsdag til lørdag sto butikkene på Amfi Narvik, Narvik Storsenter og i sentrum klare til å ønske handlelystne fra hele regionen velkommen til gullhandel. Byens handelstand gikk sammen om en felles aktivitet, noe som uten tvil økte handleglede og stemning i hele byen. 

Flere tusen utfylte loddsedler ble levert inn, og i dag ble trekningen foretatt på Fremover av Terese Larsåsen fra FremoverLab og Christel Sundby fra gatelangs-foreningen. (Foto: Foto: Rune Dahl)

Konseptet var enkelt. Handlet du i en av butikkene som var med på Gulldager mottok du én gullseddel per handel. Denne ble fylt ut og levert til butikken eller i en utplassert kiste. Alle utfylte gullsedler ble med i trekningen av totalt ni pengepremier, hvor hovedpremien var på hele 10.000 kroner.

Flere tusen utfylte loddsedler ble levert inn, og i dag ble trekningen foretatt på Fremover av Christel Sundby fra gatelangs-forening og Terese Larsåsen fra FremoverLab.

Disse er de heldige vinnerne:

1. premie på 10.000,- gitt av Fremover: Nathalie Rafaelsen. Lodd levert på HM.

2. premie på 5.000,- gitt av Fremover: Ellinor Nygård. Lodd levert på Handarbeidstua.

3. premie på 5.000,- gitt av Fremover: Ann-Cristin Antonsen. Lodd levert på Nille.

4. til 9. premie på 500,- gitt av Amfi Narvik og Narvik Storsenter: Else M Antonsen, Wenche Josefsen, Holger Lachmann, Trine Askheim, Beth Tennes, Hanne Marit Andreassen.

FremoverLab er markedsavdelingen til lokalavisen Fremover.  Vi hjelper våre kunder innen markedsføring, reklame og kommunikasjon, og produserer innhold som engasjerer, påvirker og har verdi for dine kunder. 

Redaksjonen i Fremover har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet