Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Søker to journalister/frontredigerere:

Hvorfor søke jobb i Fremover?

Annonse fra Fremover

I en veletablert lokalavis, som jakter rekorder så vel som nyhetssaker, jaktes det nå på to nye hoder. Fremover søker etter to journalister som vil bidra til gode saker, digitale prestasjoner og enda flere rekorder.

Fremover er lokalavisen for Ofoten-regionen. Vi er 19 ansatte og holder til midt i Narvik sentrum, med avdelingskontor i Evenes. Avisen er en del av Amedia. 

Etter å ha gitt full gass digitalt i 2017 ser Fremover en digital vekst og setter stadig nye rekorder i Amedia-konsernet, Norges nest største mediekonsern. 

Nå søker avisen etter to journalister/frontredigerere som vil være med å utvikle avisen og levere gode, viktige saker for lokalsamfunnet.

Nyhetsredaktør i Fremover, Andreas Haakonsen (25), kan fortelle om en avis med gode prestasjoner.

- Vi har rekord på konsernnivå når det kommer til plussprestasjon. 

- Det vil si hvor mange av våre abonnenter som finner noe de ønsker å lese når de besøker vår nettavis. Vi jobber hele tiden for å levere godt, relevant og interessant lesestoff til våre lesere.

Psst! Se nyhetsredaktørens svar på 10 kjappe om hvorfor du bør søke jobb i Fremover nederst i saken. 

Nyhetsredaktør i Fremover, Andreas Haakonsen (25)

Som journalist i Fremover er du en del av Amedias fremste digitale aviser. For deg er ingen sak for liten og ingen sak for stor. Du motiveres av gode digitale prestasjoner, og trives godt når mye skjer samtidig.

- Vi sier gjerne at «det viktigste i verden skjer der du bor». Det er en holdning vi ønsker å se i våre nye journalister, forteller Haakonsen.

Du har gjerne erfaring fra journalistisk arbeid og kan fotografere. Det er også en fordel om du har erfaring med eller interesse for streaming og direkterapportering da det er et av våre satsningsområder. 

I Fremover får du jobbe i et godt arbeidsmiljø i et digitalfokusert mediehus med høye ambisjoner.

Som journalist/frontredigerer går du i tredelt turnus med arbeid på kveld og i helger. For å komme i betraktning må du ha førerkort for bil. 

Søk på stillingene:

For mer informasjon om stillingene, kontakt:

Nyhetsredaktør Andreas Haakonsen, tlf.: 994 37 420, e-post: andreasha@fremover.no.

Klubbleder i Fremover-redaksjonen Ann-Kristin Hansen, tlf.: 991 08 885, e-post: annha@fremover.no.

Se stillingsutlysningen her.

Søknad sendes på e-post til andreasha@fremover.no

Søknadsfrist: 19. august. 

10 kjappe om Fremover:

Her gir nyhetsredaktør Andreas Haakonsen deg et innblikk i Fremover-redaksjonen, «behind the scenes», gjennom ti kjappe om Fremover.

1. Det beste med å være ansatt i Fremover?
- Fredagslunsjen! Neida, det må være at vi er en sosial og faglig dyktig gjeng som trives på jobb.

2. Tre ord som beskriver de ansatte i Fremover-redaksjonen?
- Dyktige, sultne og positive.

3. Hvordan ser en vanlig arbeidsdag i redaksjonen ut?
- Det beste med yrket er at ingen dag er lik.

4. Hva er en typisk «liten» lokalsak?
- Det kan være alt i fra Berny på åttitre som har satt rekord i torskehaudryling, til saker om været. En liten sak kan være både morsom og viktig.

5. Hvilken sak er mest lest så langt i år?
- En typisk «liten» lokalsak faktisk. Saken handlet om Christiania Glasmagasin som la ned butikken i Narvik og saken var forbeholdt våre abonnenter.

6. Hva skal til for å sette konsernrekord?
Mye hardt arbeid. Både i jobben med å finne de gode sakene og hvordan løse dem, men også planlegging.

7. Hva gjør dere etter å ha satt konsernrekord?
- Feirer!

8. Hva er Fremovers største satsningsområder?
- Digitalt, helt klart. Vi satser mer på levende bilder og streamer mer enn noen gang.

9. Hvorfor flytte til Narvik?
- Det skjer så mye spennende. Det skal bygges skoler, idrettsanlegg, byheis og mye, mye mer. Et godt kulturtilbud og ikke minst idrettstilbud har vi og! Det snakkes også om et alpint-VM om noen år. Og glem ikke; vi er omgitt av en fantastisk natur.

10. Hvorfor søke på stilling som journalist/frontredigerer i Fremover?
- I Fremover blir du en del av et godt faglig og sosialt arbeidsmiljø. Det er en god arbeidsplass for deg som er ute etter å lære mer om yrket og ikke minst vokse som journalist, og da snakker jeg ut i fra egne erfaringer. 

Redaksjonen i Fremover har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet