Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Ny, større og enda bedre:

Europris har åpnet i nye lokaler

Annonse fra Europris Narvik

Med bedre eksponerte varer, bedre innredning og bedre løsninger for butikk har endelig Europris åpnet i nye lokaler - med siste generasjon innredninger.

Bolagsgata 18

Åpningstider: 09.00 - 20.00

Tirsdag denne uken åpnet endelig dørene til den nye Europris-butikken.

I nesten 20 år har Europris vært i Narvik. Den veletablerte butikken har de siste 11 årene holdt til på Ankenes, før den denne uken åpnet i et splitter nytt bygg sentralt i Narvik, nærmere bestemt i Malmporten handelspark.

Siden 2010 har Frode Kristensen vært daglig leder. Han kan fortelle om 12 ansatte, inkludert ekstrahjelper, som fryder seg over nyåpningen.

- Dette har vi planlagt siden 2015, så vi har vært klare for flyttingen lenge.

- Vi vokste ut av lokalene på Ankenes, noe som ble veldig synlig i sesongene våre, jul og sommer.

Denne uken var det endelig klart for å ta i mot kundene igjen – noe kundene satte pris på.

- Vi ble nedringt i perioden vi hadde stengt på Ankenes, forteller Kristensen.

I tillegg til privatkunder har Europris også firmakunder, noe de ønsker å satse videre på.

Europris har et bredt vareutvalg, men daglig leder kan røpe at det faktisk er noe ganske lite de selger aller mest av.

- Det vareslaget vi selger mest av er uten tvil løsvekt godter, avslutter han. 

Redaksjonen i Fremover har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet