Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Inviterer til åpen dag på Agenda

Annonse fra Agenda

Har du lyst til å se en rekke av byens næringslivsfolk i en heidundrende kokkekamp? Da bør du ta turen ned til Agenda førstkommende torsdag.

Arbeids -og inkluderingsbedriften i Narvik - Agenda, gjentar tidligere suksesser og inviterer torsdag til den årlige Agenda-dagen.

Bedriftens parkeringsplass blir forvandlet til en sydende markedsplass med et 20-talls utstillere. Det settes opp et stort telt, og her kan du gjøre kupp på alt fra bekledning til foto, og ikke minst få et bedre innblikk i det store mangfoldet som Agenda holder på med.

Tidligere har Agenda arrangert «Gå planken». Under årets Agenda-dag så har balansekonkurransen blitt byttet ut med kokkekamp.

Formelen er følgende:

5 bord med like ingredienser

5 deltakere, alle med bind foran øynene

5 villedere som skal veilede deltakerne

15 min til å sette sammen en flott bløtkake

- Vinneren blir kåret etter tre kriterier. Engasjement/innlevelse, best smak, penest kake. Vi satser på god innsats og mye latter både fra deltakere og tilskuere, forteller Espen Lund, daglig leder for Agenda.

Kokkekampen går av stabelen mellom klokken 14 og 15 torsdag.

Kafélokalene nede på Agenda har økt drastisk i størrelse. De tidligere undervisningslokalene i første etasje er nå fylt opp med møblement i retrostil. I et av rommene fungerer gamle snekkerbenker som bord. Benkene har Agenda fått fra Parken ungdomsskole. Daglig leder Espen Lund nyter kaffepausen. Foto: Rune Dahl

Det blir salg av grillmat og thaimat til gode priser, og Lund oppfordrer alle til å ta middagen torsdag nede på Agenda.

Disse deltar i kokkekampen:

Espen Lund, Agenda AS

Svein Erik Kristiansen, NRNF

Marlene Føre Frantzen, Quality hotel Grand Royal

Linda Hegge, NAV

Eli Myhr, KK-maskin

NB. Agenda kjører et spesialtilbud på ved som kun gjelder torsdag ved oppmøte på Agenda-dagen: Kjøper du minimum 15 sekker ved får du 20% avslag på prisen. 

Agenda er en arbeids- og inkluderingsbedrift med et hovedmål: å få mennesker ut i jobb. Vi tilbyr flere arbeidsrettede tiltak og har ca 380 personer som er innom selskapet på ulike tiltaksplasser i løpet av et år. Tiltakene som tilbys har ulik varighet og innhold. Hvert enkelt tiltak tilpasses de ulike utfordringene den enkelte står ovenfor. Bedriften har 50 ansatte. Selskapet er eid av Narvik kommune, Nordland fylke og Sparebanken Narvik.

Bruktikken: Bruktikken.blogspot.com

Redaksjonen i Fremover har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet