Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Fremovers Barneløp lørdag 1.september:

Barn hjelper barn

Annonse fra Fremovers Barneløp

Lørdag 1. september arrangeres Fremovers barneløp til inntekt for Ragnars Care Foundation under mottoet ”Barn hjelper barn”. – Det varmer å se alle barna som stiller opp, sier ekteparet Lise og Anders Bang Ericsson.

Løpet er et samarbeid mellom Fremover, Ragnars Care Foundation (RCF) og en rekke sponsorer blant næringslivet i Narvik.

Deltakeravgift er 100,00 kr som inkluderer t-skjorte, is, juice og fri inngang til aktivitetene etter løpet. På Parkhalltaket foran Haikjeften blir det lekeland.

- Hele ideen er at barn hjelper barn. Hele overskuddet går til RCF. Vi ønsker at barn skal få hjelpe barn på en positiv måte, og få følelsen av å være med å hjelpe, sier salgssjef Tonje Sollie i Fremover.

Løpet er fra barn fra 0 år og oppover. Voksne kan også delta. Årets løp går fra Domuskrysset og ned til Det 4. hjørnet - hvor det blir aktiviteter både inne og ute.

Det nytter

RCF ble stiftet av Lise og Anders Bang Ericsson til minne om sønnen Ragnar, som de mistet i tsumamien i Thailand. Lise og Anders forsikrer at pengene kommer frem. De samarbeider med lokale organisasjoner, og har folk som sjekker at pengene brukes der de skal.

- Barneløpet er med på å holde liv i RCF og gjør at folk ikke glemmer. Det er samtidig en artig fest for ungene i Narvik. Det skjer ikke så mye for unger i Narvik, og nå får de en fest og kan samtidig hjelpe andre barn, sier ekteparet.

Betyr mye

- For oss betyr dette utrolig mye. Det har vært så mange som har stilt opp og hjulpet oss med stiftelsen i årene som har gått. Narvikfolk stiller opp og det betyr enormt mye for oss. Det å føle alle klappene på skulderen og medfølelsen. Det varmer, sier Lise Bang Ericsson. 

DETTE ER RAGNARS CARE FOUNDATION:

Ble stiftet i juli 2005. Er en stiftelse som har som mål å hjelpe barn over hele verden.

RCF har støttet totalt 6-8 prosjekter. Til å begynne med var det mange akutte småprosjekter. Nå har de fire hovedprosjekter som de støtter mer langsiktig.

Ett av prosjekten er et barnebokbibliotek i Kapong i Thailand. Dette er et svært fattig område opp mot grensen til Burma, og Kapong har slitt med konsekvensene etter tsunamien.

RCF har betalt for bibliotekbygget og betaler nå for driften. Barnebøker er nesten umulig å få tak i for thailendere, og barnebokbiblioteket har bokbusser som drar ut med bøker til et stort område. RCF har også finansiert pedagogisk utdannelse til de som jobber med barnebøker. Analfabetismen er stor, og derfor velger RCF å gå inn med hjelp på et tidlig stadium.

Målet er å motivere/stimulere unger/ungdom til å ta utdannelse. Da har de større sjanse til å få jobb og forsørge seg selv, og på den måten få et bedre liv.

I samarbeid med Ragnars Care Foundation (RCF) arrangeres Fremovers barneløp hvert år. Under slagordet "Barn hjelper barn" løper store og små barn for å hjelpe barn i utsatte deler av verden til en bedre og tryggere fremtid.

Redaksjonen i Fremover har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet