Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Har solgt nesten tre ganger så mange biler som nummer to:

- Vi har ikke sett toppen enda

Annonse fra Bentro Bil AS

Bentro Bil har så langt i år solgt hele 83 stk av elbilen Nissan LEAF. Det gjør modellen til den desidert mest solgte i Narvikdistriktet, uavhengig av drivstofftype. – Jeg tror ikke vi har sett toppen enda, forteller Trond Frantzen, innehaver av Bentro Bil i Narvik.

Tekst og foto: Rune Dahl

Nummer to på statistikken til Opplysningsrådet for Veitrafikk er Mazda CX5 med 31 stk solgte biler i Narvik i 2018. På tredjeplass kommer Skoda Octavia. «Milevis» foran ligger altså Bentro med sine 83 solgte eksemplarer av bestselgeren LEAF.

- Fra vi startet å selge LEAF høsten 2012, så har vi solgt fra 6 til 38 biler årlig. Men i år har salget virkelig smelt i været. 83 solgte biler innen utgaven av august sier sitt. Og enda har vi rundt 50 nye biler disponibel til nye kunder i løpet av året, forteller salgssjef Ole Johnny Pedersen.

Trond Frantzen mener suksessen har mange årsaker. For det første har Nissan dimensjonert produksjonen etter etterspørselen.

- Leveringstiden er kort. Signerer du hos oss i dag har du bilen på plass i løpet av 2-3 måneder. Men hovedårsaken til suksessen er at Nissan har klart å levere en pakke som funker. De er driftssikre, har god rekkevidde og bilene har stor innvendig plass. De aller fleste blir faktisk overrasket over hvor romslige bilene er, sier han.

Her er Bentros salgsstatistikk på Nissan Leaf:

2012: 6 solgte biler.

2013: 21 biler

2014: 24 biler

2015: 26 biler

2016: 38 biler

2017: 31 biler

2018: 83 biler medio august i år.

Totalt 229 biler av Nissan Leaf.

Med Hålogalandsbrua rett rundt hjørnet så forventer Bentro ytterligere økning av salget på elbil.

- Toppen er langt fra nådd. Og årsaken ser du rett ut av vinduet. Når pendlerne får den første fakturaen fra bompengeselskapet, så vil vi nok oppleve ytterligere pågang, sier Trond Frantzen.

Til nå er det registrerte 8000 solgte LEAF i Norge hittil i år. Det gjør den ikke bare til Norges mest solgte elbil, men også den mest solgte personbilmodellen uavhengig av drivlinje. Det er første gang i historien at en elbil er mest solgte bil, så dette er kort og godt historisk.

Siden introduksjonen av LEAF i Norge i 2011, er det totalt registrert opp mer enn 40.000 biler. Det gjør den til landets desidert mest populære elbil.

Daglig leder Trond Frantzen og salgssjef Ole Johnny Pedersen gleder seg over salget av Nissan LEAF. Bilen er årets desidert mest solgte bil i Narvik og Norge, uansett drivlinje. Foto: Rune Dahl

- I tillegg til de 83 Nissan Leaf, så har vi også levert 5 eksemplarer av varebilen E-NV200. Det betyr at vi snart har levert over 100 rene elektriske biler, noe som aldri har skjedd før, forteller Ole Johnny Pedersen.

LEAF har hele 14,3% av det totale bilmarkedet i Narvik.

BenTro Bil as ble etablert i 1995 , og har siden vært en betydelig forhandler i Nordre del av Nordland. Vi har levert snart 4000 nye og brukte biler over hele landet, og har i samme periode vært Nord Norges ledende aktør innen import av brukte biler. Vi er i dag fullskala Nissan forhandler, med fullskala verksted og tilbehørsavdeling for Nissan. Vi er også en betydelig aktør på bruktimport, og vi er autorisert MECA Carserviceverksted. BenTro Bil as er medeier og medlem i Autogruppen Norge as; norges største og ledende bilforhandlerkjede på tvers av bilmerker. Dette gir oss en rekke fordeler som kommer våre kunder tilgode.

Redaksjonen i Fremover har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet