Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Program for Nattåpent 2018

Annonse fra FremoverLab

Nattåpent i Narvik 14. september

Et samlet næringsliv står bak årets Nattåpent i Narvik som går av stabelen fredag 14. september. De fleste butikkene har åpningstid til kl 23.00. 

Klokkeslett:    Aktivitet:                   

13.00                 Magisk mingling / Narvik Storsenter

15.00 - 00.00  Gratis parkering til og med mandag kl 08.00 / Sentrum

17.00                  Hesteridning / Torget

17.00 - 20.00   Ansiktsmaling / Sonja Blomster

18.00 - 23.00   Salgstorg, leverandør viser produkter / Narvik Lys & Interiør

18.00                  Hold lengst i dusjen - vinn den. Verdi 19.515,- / Amfi Narvik

18.00                 "Slimete opplevelser" / Ringo

18.00                  Lokal kunstner viser kolleksjon av smykker osv / Løiten Lys

18.00 - 20.00   Ansiktsmaling / Kozmos

18.30                  Magisk mingling / Narvik Storsenter

19.00                  TNT Trommekorps underholder / Starter i Kongensgate

19.00 - 21.00     Gratis lakking av negler / Vita

20.00                  Motevisning / Sko + Sånt

20.00                  Moteshow, årets nyheter innen jaktklær og arbeidsklær / Biltema

21.00                   Ballongslipp med flotte premier og gavekort / Amfi Narvik

21.00                   Trylleshow / Narvik Storsenter

21.00                   Vintog / Starter på Scandic hotell

Få også med deg

Spis for en hundrings på en del av byens spisesteder

Vaffelsteking i sentrum 

Redaksjonen i Fremover har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet