Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Står sammen om Nattåpent

Lover folkeliv i sentrum

Annonse fra FremoverLab

Et samlet næringsliv står bak årets Nattåpent som går av stabelen fredag 14.september. Det loves et yrende folkeliv, gode tilbud og en rekke aktiviteter i sentrum.

Nattåpent i Narvik 14. september

Et samlet næringsliv står bak årets Nattåpent i Narvik som går av stabelen fredag 14. september. De fleste butikkene har åpningstid til kl 23.00. 

Følg Nattåpent-arrangementet her.

Med ridning i sentrum kl 17, hold lengst i dusjen-konkurranse på Amfi kl 18 og Trylleshow på Narvik Storsenter kl 21 er det duket for en fantastisk nattåpent.


- Vi har et godt samhold og samarbeider godt. Det skal vi utnytte til det beste. Derfor har vi i år som i fjor plan om å virkelig ta Nattåpent tilbake til gamle, gode høyder, forteller Christel Sundby i Schopping & Schnakking, foreningen for sentrumsbutikkene.

Det Sundby snakker varmt om er samarbeidet mellom butikkene i sentrum og byens kjøpesentre som i år skal være det beste på mange år.

- Vi har forberedt oss godt, og har tro på at vi klarer å gjennomføre et attraktivt og variert nattåpent-arrangement som vil trekke til seg både byens innbyggere og massevis av tilreisende, sier hun.

Narvik kommune er også med på laget og stiller med gratis parkering på offentligrettslige parkeringsplasser fra fredag kl 15 til mandag kl 08. 

Vin-tog

En av nyskapningene er at utelivsbransjen i Narvik slår seg sammen og arrangerer et såkalt vin-tog. Konseptet er at man møter opp på et utested, får utdelt et eget vinglass med logo og årstall på, og går gruppevis fra utested til utested. På hvert sted blir det vinsmaking og et lite foredrag om den enkelte vintypen. Det hele avsluttes ved at alle samles til en matbit og et nytt glass vin.

Spis for en hundrings

Enda en nyskapning fra serveringsbransjen. En rekke av byen spisesteder går sammen om prosjektet ”Spis for en hundrings”. Konseptet stammer vistnok opprinnelig fra Michelin-restaurantene i Frankrike. Det går ut på at deltakende restauranter og kafeer tilbyr en rett på menyen til kun 100 kroner. Nå er det altså ingen grunn til å sitte hjemme med tacoen. Ta med deg familie og venner, og gå ut og spis!


Se alle tilbudene her!

Butikkene i sentrum

Sentrumsbutikkene satser på ekstra god markedsstemning. Det blir musikk, fakler, hesteridning og mange av butikkene vil ha små boder på fortauet.

- I tillegg vil vi kjøre på med massevis av gode tilbud inne i butikkene. Vi gleder oss virkelig til årets nattåpent, sier Christel Sundby.

På Narvik Storsenter

Senterleder Kirsten Nystrand lover et magisk nattåpent på Narvik Storsenter. Tryllekunstner Hans Grane dukker opp med sitt nye show, og har lovet å vise spektakulære tryllerier. Inspirasjon får du når Skobutikken Sko + Sånt kjører moteshow med høstens nyeste trender. Ellers reklamerer senteret med salg av vårruller, håndarbeidssalg, spis for 100 og en rekke gode tilbud og aktiviteter i og utenfor butikkene.

På Amfi Narvik

Det blir aktiviteter for store og små, konkurranser og smaksprøver på Amfi. Senterleder Helge Edvardsen kan fortelle om både ansiktsmaling, lakking av negler og ballongslipp, i tillegg til en skikkelig konkurranse.

- Vi gleder oss, og er spesielt spent på konkurransen vi skal ha. Det er svært gøy å samarbeide med Ofoten Rør om dette, forteller en spent senterleder.

Hos Amfi blir det nemlig mulighet til å vinne en splitter ny dusj – bare du holder lengst i den. 

Fredag 14. september har de fleste butikkene åpent til kl 23.00. Velkommen til Narvik

Redaksjonen i Fremover har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet