Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Butikken som har blomstret siden 1948:

Sonja Blomster fyller 70 år

Annonse fra Sonja Blomster

Det er høst i Narvik. Året er 1948. Mens bladene blir gule og faller fra trærne, er det et sted i Narvik som blomstrer til. For første gang åpner Sonja Halseth dørene til sin nye butikk – Sonja Blomster.

Lokal blomsterbutikk i hjertet av Narvik med hovedvekt på binderi. Leverer blomster i Narvik og omegn. 

Adresse: Kongensgt. 44/46, 8514 NARVIK

Midt i Narvik sentrum ligger det en frodig butikk hvor buketter bindes, dekorasjoner settes sammen og det leveres blomster til alle anledninger. Det er nå 70 år siden Sonja Blomster ble etablert – og i butikken blomstrer det som aldri før.

- Det er en allsidig, innholdsrik og ikke minst kreativ jobb. Vi møter mennesker i alle livssituasjoner, noe som er sværtgivende.

Det forteller Berit Nystad Pouw, eier av Sonja Blomster. Berit er utdannet gartner og kan det aller meste som handler om nettopp blomster. Nå som butikken har jubileum tenker hun på alt det harde arbeidet som er lagt ned gjennom 70 år.

Leverte blomster på sykkel og spark

Nellik: I buketten Berit holder er det brukt nellik, en blomst som er på tur inn i trendbildet igjen.

I 1962 overtok Harder Kristiansen Sonja Blomster etter Sonja Halseth, og han drev butikken sammen med datteren Åse Lund frem til 1973. Da overtok to av hans ansatte, Ellinor Mikalsen Dahl og Harders niese Astrid Utheim, butikken.

Ellinor var ei ung jente da hun startet i butikken i 1962. Sammen med sin søster, Anne-Lise Simonsen, leverte hun blomster til folk, om sommeren på sykkel og om vinteren på spark. Anne-Lise jobbet i butikken til 2014, mens Ellinor eide butikken frem til Berit overtok i 2015.

- Astrid og Ellinor var to energiske og driftige damer, og er de som har eid butikken lengst. Begge tok fagbrev som blomsterdekoratører og var nøye når buketter skulle settes sammen og laget alt med riktige faglige teknikker. De har all æren for at vi nå har blitt 70 år gamle og har virkelig vært ryggmargen i bedriften.

Den dag i dag tenker jeg «hva ville Ellinor gjort» når avgjørelser skal tas

Berit Nystad Pouw

Calluna: Vet du forskjellen på Calluna og Erika? Calluna er Røsslyng som vi finner i skogen her og er mye mer holdbar enn Erika.

- Det har vært flere dyktige folk som har gjort en fantastisk jobb gjennom årene. Jeg er ydmyk og takknemlig for arbeidet som er lagt ned. Jeg har jo kommet til dekket bord. Den dag i dag tenker jeg «hva ville Ellinor gjort» når avgjørelser skal tas, smiler Berit.

Kvalitet i alle ledd

I 1976 ble Sonja Blomster medlem av Interflora. Ved å være en del av Interflora kan de både sende blomster og motta bestillinger fra hele verden, og kunden kan være trygg på at hilsenen kommer frem.

I dag driver Berit butikken med god hjelp fra sin ektemann, Hans Pouw, som også leverer blomster som bestilles til ulike anledninger. I butikken har de også en liten maskot på fire bein som heter Milla.

- Det som gjør at butikken har levd i alle disse årene er at vi er en faghandel med kompetanse i binderi og at vi leverer kvalitet på våre blomster og planter. Jeg er stolt over butikken og håper den har 70 nye, spennende år foran seg.

Redaksjonen i Fremover har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet