Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

(Foto: Visualisering: Nor-Trykk)

Byggingen av Frydenlund Terrasse er i gang

Annonse fra Jenssen & Bolle

Frister det å flytte inn i en splitter ny leilighet – midt i hjertet av Narvik? Da gjelder det å handle raskt!

Jenssen & Bolle ble etablert høsten 1999 og er et selvstendig meglerfirma med kontor i Narvik sentrum. Meglerfirmaet har lang og god markedskunnskap, ansatte med lang og stabil erfaring, samt en målrettet visjon; å bli den anbefalte megleren i Narvik og omegn.

Adresse: Kongens gate 34, 8514. 

Domuskvartalet, Domustaket eller bare Domus. Kjært barn har mange navn. I hjertet av Narvik bygges det nå 26 moderne leiligheter, og ønsker du å være en av dem som får gleden av å bo her gjelder det å bestemme seg raskt. Det er nemlig bare 5 leiligheter igjen!

For dem som flytter inn i «Narviks nye storstue» blir det virkelig en enklere hverdag. For flytter du inn her trenger du ikke engang å forlate bygget for å finne det meste av fasiliteter du trenger. I samme bygg som Frydenlund Terrasse finner du blant annet frisør, legekontor, apotek, matbutikk og bowlingsenter med kafé og lekeland.

21 leiligheter solgt

- Endelig er byggingen i gang! Det forteller daglig leder ved meglerfirmaet Jenssen & Bolle, Johnny Bolle.

- Det er jo ikke hver dag en slik mulighet byr seg her i byen, så da er det klart folk er interessert.

Det å få et slikt leilighetsbygg inn på et så populært boligområde i byen vil bli veldig bra.

Johnny Bolle

Visualisering: Nor-Trykk
5 leiligheter igjen: Leilighetskomplekset Frydenlund Terrasse tar form. (Foto: Terese Larsåsen / FremoverLab)

21 av leilighetene er allerede solgt, men du kan fortsatt sikre deg en av de fem siste leilighetene i Frydenlund Terrasse.

- Det å få et slikt leilighetsbygg inn på et så populært boligområde i byen vil bli veldig bra. Nå er byggingen i gang, og vi gleder oss veldig til å se resultatet. Illustrasjonene fra fasaden og leilighetene gir en god pekepinn, og når vi ser hvordan dette kan komme til å se ut, så er det ikke rart vi gleder oss, smiler megleren.

Redaksjonen i Fremover har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet