Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Narvik Steinsenter 20 år:

Bygger om og utvider butikken

Annonse fra Narvik Steinsenter

Tusenvis av fliser gikk i knas når Narvik Steinsenter bestemte seg for å bygge om butikken. Valgmulighetene og utvalget er enormt. Jubilanten Narvik Steinsenter kan nå vise frem et helt nytt utstillingsområde. Her er det bare å la seg inspirere.

- Vi har fliser i alle prisnivåer og har i dag det største lageret i Nord-Norge på keramisk flis og stein, forteller Silje Karlsen, interiør -og markedsansvarlig ved Narvik Steinsenter AS Mye har skjedd de siste årene og trenden er at flisene blir større og større. Narvik Steinsenter selger fliser i alle formater fra små mosaikkfliser til store fliser i høyde helt opp til 360 centimeter.

- Service og fagkunnskap er svært viktig for oss. Når kundene går ut av butikken skal de føle at de

har fått den hjelpen og den veiledningen de trenger. Vi har avanserte tegneprogrammer og tegner

løsninger du egentlig ønsker deg, sier Karlsen.


Parkettfliser sammen med fasettfliser er en kjempefin kombinasjon. (Foto: FremoverLab/Rune Dahl)

- Vi er opptatt av å kunne tilby hele sortimentet, fra standard fliser til det siste, og mest trendy som er på markedet. Som medlem av Fagflis-kjeden kan Narvik Steinsenter tilby det beste til sine kunder. Fagflis er det profesjonelle markedets førstevalg, og legger stor vekt på kvalitet i alle ledd. Fagflis samarbeider med ledende leverandører bl.a. i Italia, Portugal, Spania, Belgia og Tyskland.

Kom innom å la deg inspirere!

- Service er svært viktig for oss

Silje Karlsen

De ansatte ved Narvik Steinsenter. Fra venstre: Tommy Sjåfjell, Silje Karlsen, Terje Johansen, daglig leder Rune Flåten og Ted Mikalsen. Ikke tilstede: Norbjørn Høybakkmo, Trond Flåten og Geir-Åge Simonsen. (Foto: FremoverLab/Rune Dahl)
(Foto: FremoverLab/Rune Dahl)
(Foto: FremoverLab/Rune Dahl)
(Foto: FremoverLab/Rune Dahl)
Redaksjonen i Fremover har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet