Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Rene linjer – ulike materialer

Annonse fra Montér Per Strand Narvik

Montér Per Strand Narvik

Ditt lokale byggevarehus

Fagernesveien 144, Narvik

Åpent: Man-fre 07-17 (18) Lør 09-14

Kjøkken

Fremdeles velger flest kunder hvite kjøkken i klassisk stil. Et kjøkken har man i mange år og derfor vil vi ikke se like store endringer i trendene for kjøkken som man gjør med andre interiørløsninger i boligen.

Vi er forhandler av AUBO – dansk kvalitet og design gjennom flere tiår. AUBO møbelkjøkken er selve familiekjøkkenet, et kjøkken hvor det kan skapes rom for alle, fra familiens eldste til yngstemann.

Gjeldende trend er hyller rett på veggen, gjerne i kombinasjon med å redusere antall overskap. Det er også flere som velger å gi kjøkkenet rene linjer og samtidig vise personlighet ved å ta i bruk ulike materialer på deler av kjøkkeninnredningen. Nå ønsker vi i større grad å tilføre mer personlig varme på kjøkkenet.

De mest solgte fargene er i stor grad gråtoner, sort eller ulike varianter i eik. AUBOs store fargeutvalg gir mulighet til å kombinere farger ved å velge ulik farge på over- og underskap.

Grepsfrie fronter er høyaktuelt, og du unngår knotter og håndtak som bryter med de rene linjene. Vi kommer til å se mer og mer av denne trenden på flere elementer i kjøkkenet, eksempelvis hvitevarer.

Benkeplaten er den delen av kjøkkenet som blir mest brukt samtidig som den er prikken over i-en på kjøkkenet eller som en overgang til stuen. Trenden er benkeplater i slitesterkt materiale som kan formes etter ønske, tåler hard bruk og mye varme, er gode å jobbe på og enkle å holde rene.

Tradisjonelt selges mye benkeplater i laminat og tre i ulik tykkelse, men vi ser en økning i andre materialer som Getacore, Silestone, Granitt og Dekton. En av de store trendene vi har sett, er at benkeplaten har samme farge som underskapene.

Smarte løsninger er etterspurt i nye kjøkken, ikke bare når det gjelder design, men også funksjon. Vi ønsker å tilby maksimal plassutnyttelse, og AUBO har på bakgrunn av årelang erfaring utviklet en rekke oppbevaringsløsninger for skuffer, skap, hjørner og til og med i sokkelen.

Hos Montér får du hjelp til å løse dine store og små utfordringer når du skal bygge nytt eller gjøre forandringer hjemme eller på hytta. Vi er fagfolk som legger vår ære i at du får kvalitetsprodukter, god service og nyttige tips og råd.

Bad

Vi lanserer stor fliseutstilling fra Flisekompaniet. Kom innom og se 20 komplette utstillinger av bad. Masse inspirasjon å få! 

Trenden på baderommet er å tilføre kontraster, også når det gjelder innredningen. Sort eller eikefarget innredning er populært i kombinasjon med et harmonisk dekorvalg på veggene. Hvite baderomsmøbler er fremdeles førstevalget for mange, slik de har vært det i flere tiår.

Velg hvit matt eller hvit høyglanset, alt etter hvilken stil du ønsker på ditt baderom.

Størrelsen på badet er i mange tilfeller avgjørende for valg av nye baderomsmøbler, og vi har derfor et bredt sortiment for å kunne tilby noe for enhver smak. Farge, design, funksjon, pris og størrelse er de viktigste faktorene å ta hensyn til ved valg av et nytt baderom.

Badekar er igjen på full fart inn i norske baderom. Ulike former og størrelser gjør at du kan unne deg litt luksus i hverdagen, enten i et veggplassert eller et frittstående kar.

Stylingprodukter er lånt av Narvik Lys- og interiør.

La deg inspirere på www.monter.no

Våre nettsider er fulle av gode tips og råd om enkeltprodukter og gode løsninger. På monter.no vil du også finne nyttige lenker til andre inspirasjons- kilder. Den gode hjelper er aldri langt unna med Montér på nett.

Tekst & foto: Rune Dahl / Styling: Cathrine Stornes Pettersen / FremoverLab)

Artikkelen var publisert i høstens utgave av BoLyst.

Redaksjonen i Fremover har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet