Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Stjernearkitekten tegner Narvik Arctic Resort

Annonse fra FremoverLab

Arkitekt Snorre Stinessen har tidligere vunnet priser for sin jobb med prosjektet Manshausen på Steigen – hyttene som får folk fra hele verden til å reise til Børge Ouslands rike. Han er mannen bak spektakulære Cabin Efjord. Derfor var det ikke akkurat overraskende at Stinessen leverte en spektakulær visjon også for Narvikfjellet.

Spektakulær visjon! Narvikfjellet har bestemt seg for å lage noe annerledes. Noe unikt. Og det vinner de allerede internasjonale priser for.

Slik blir hyttene seende ut

Arkitekt Snorre Stinessen (Foto: Kjell Ove Storvik)

Inspirasjonen til konsept og utforming er møtet mellom by og fjell. Byen Narvik er da representert gjennom malmindustrien, togbanen osv og kommer til syne både i formgiving og i bruken av det sorte metallet som utvendig kledning på byggene. Fjellet representert gjennom skog og trær og kommer til syne i både litt friere former og bruken av tre i interiøret og innenfor metallrammen. Hyttene er planlagt bygget i moderne form for tømmer.

Det har vært lagt stor vekt på tilpasning til naturlig terreng og vegetasjon slik at hyttene blant annet skal bygges mellom trærne. Valget av leverandør og byggemåte hviler blant annet på bærekraft

Det skal være plass til et nytt folkebad - sentralt plassert i fjellet. Og det skal være noe for seg selv med glass i taket og svært vindu med utsikt til fjellene.

Illustrasjon: Snorre Stinessen

Snorre Stinessen har blitt et genierklært arkitektnavn med spektakulære hus og hytter som blir vist fram i de mest polerte magasinene. Oppdragene fra inn- og utland og andre siden av kloden strømmer inn. Det gjør også prisene og utmerkelsene.

BILDENE OG ILLUSTRASJONENE fra arkitekt Stinessen viser hvor stort Nye Narvikfjellet, eller Narvik Arctic Resort, kan bli – og det er noe langt annet enn et vanlig alpinanlegg. Her er strenge, svarte bolter og et rammeverk i svart og stål. I kombinasjon med mykt spilverk i tre, som skal skli rett inn i naturen. Tanken er å spille på det som Narvik er kjent for – svart industri (malmtog og jernmalm) – og vakker høyfjellsnatur.

Narvikfjellet har sett på mange alpinanlegg rundt omkring i verden, og har bestemt seg for å lage noe annerledes. Noe unikt.

– Det er få som designer alpinanlegg, så det var spennende at de kom til meg. Man ville bevisst skille seg ut. Vanligvis er det ganske malstyrt, og ser relativt likt ut på slike plasser, forteller Stinessen.

Stinessen – ved hjelp av en internasjonal skikonsulent – har tenkt ut et helhetlig prosjekt. Mye av reguleringsarbeidet er unnagjort. Det er allerede investert for et hundretalls millioner kroner. Vann, kloakk, lys og infrastruktur er på plass. En rekke boliger er på plass. Det er satt av plass til 650 hytter.

MEN DET ER PLANER om så mye mer. Det skal være plass til et mulig folkebad. Og dét skal være noe for seg selv – med glass i taket og svært vindu med utsikt til fjellene. Så blir det også trehytter på stylter med panoramavinduer (for å komme opp i terrenget og hindre innsyn, samtidig som man har privat utsyn), og leiligheter.

Narvikfjellet og Forte Narviks Ragnar Norum har jobbet tett sammen Tromsøarkitekten Snorre Stinessen for å se hva som er mulig å få til i Fagernesfjellet. Marsjordren har vært klar; det skal bygges noe som er unikt – helt ulikt andre anlegg. Og det mener Norum at man er i ferd med å få.

– Det har vært veldig spennende å få jobbe sammen med arkitekten, og se det hele bli mer og mer detaljert. Jeg synes at vi, der vi er nå, har klart å ta vare på mye av identiteten i Narvik. Dette synes vi har blitt rett så spektakulært, sier Norum.

ALT DETTE ER MED PÅ å gjøre regionen mer attraktiv. Og all aktivitet i fjellet vil løfte annen aktivitet. Som igjen vil kunne gi et magisk sluttresultat. Den urbane byen i bunn – med et «mini-Alpene» en heistur unna. Med badeland, alpinanlegg, langrennsløyper og sykkelstier.

Det er neppe mange byer i verden som kan tilby noe lignede.

Narvik Arctic Resort har allerede vunnet internasjonale priser: German Design Award, American Architecture Prize og finalist i arkitekturen Oscar: A+ Awards.

Hovedbygget i det nye sentralområdet i Narvikfjellet Arctic Resort. Illustrasjon: Snorre Stinessen

Tekst: Rune Dahl/FremoverLab |  Foto/illustrasjon: Snorre Stinessen

Artikkelen er publisert i magasinet BoLyst

FremoverLab er markedsavdelingen til lokalavisen Fremover.  Vi hjelper våre kunder innen markedsføring, reklame og kommunikasjon, og produserer innhold som engasjerer, påvirker og har verdi for dine kunder. 

Redaksjonen i Fremover har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet