Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Kristin er bedriftens nye designstjerne

Annonse fra Lindahl AS

Interiørdesigner Kristin Johnsen er ny butikksjef hos Lindahl AS. Nå kan du som kunde få rådføring og hjelp til å fornye boligen din, uten at det koster skjorta.

Lindahl Fargehandel ble første gang etablert i 1956, og har deretter hatt 2 eierskifter.

I dag eies og drives Lindahl AS av Eivind Liljebakk og Mats Arnøy, og vi forsøker å være en faglig sterk fargehandel. Vi strekker oss langt for å yte alle våre kunder den ypperste service, og konkurransedyktige priser. Vår visjon er å være et naturlig sted å starte for alle som skal pusse opp, renovere eller bygge nytt. 

Medlem i kjeden Happy Homes: www.happy-homes.no

Gjennom våre samarbeidspartnere tilbyr vi også utførelse av håndverk – be om befaring og tilbud.

- Vi bruker å si at vi skal være det naturlige stedet å starte når man skal pusse opp, renovere eller bygge nytt, forteller Kristin Johnsen, butikksjef på Lindahl AS.

- Jeg er utdannet interiørdesigner ved Høyskolen i Kristiania, tidligere Norges Kreative Høyskole. Her gikk jeg fra 2014 til 2016. Samtidig gikk jeg i praksis her hos Lindahl, forteller hun.


Interiørdesigner og butikksjef hos Lindahl as, Kristin Johnsen. (Foto: Rune Dahl/FremoverLab)

ETTER ENDT SKOLEGANG gikk hun rett inn i jobb hos en kjøkkenleverandør her i Narvik, før hun vel et år senere ble tilbudt butikksjef-jobben på Lindahl.

- Det å få jobbe med farger, fargepalletter og kreativitet er veldig artig. Det er så mange muligheter når man skal gjøre endringer i hjemmet.

Valgene er mange og det finnes et hav av lure løsninger som jeg kan hjelpe til med. Noen ganger er det bare små grep som skal til for å fornye et rom eller en bolig. Med et friskt og kompetent blikk utenfra kan jeg tilføre det lille ekstra til interiøret og oppnå en helhet, uten store kostnader, forteller hun.

Vi kan bidra med interiørdesign til både små og store oppdrag og til større totalløsninger, i leiligheter, bedrifter, hus og hytter.

Kristin Johnsen, butikksjef hos Lindahl as

På skjermen vises 3D-Visualisering av rom med planlagte produkter og materialer. Det ferdige resultatet ser du i hovedbildet i saken. (Foto: Rune Dahl / FremoverLab)

SOM INTERIØRDESIGNER liker Kristin å hjelpe til med alt fra enkle oppdrag til større totalløsninger i leiligheter, bedrifter, hus og hytter.

- Her er det bare å spørre oss om hjelp, sier hun.

Lindahl jobber hardt for å være den lokale faghandelen med størst fagkompetanse. De strekker seg langt for å yte høy grad av service til kundene sine.

- Vi hjelper deg med alt innen maling, tapet, gulvbelegg, parkett og billakk, forteller Johnsen.

Farger plukket ut av NCS fargevifte. Fargeviften viser en oversikt over alle de 1950 fargene i NCS-systemet. (Foto: Rune Dahl / FremoverLab)

HUN BEGYNTE I JOBBEN som butikksjef 2. januar i år. I tillegg til det overordnede ansvaret for hele butikken, så har hun også hovedansvar for tapet og farger.

Sammen med seg har hun to kollegaer med lang erfaring. Maler Eivind Liljebakk og daglig leder Mats Arnøy.


DEN TRADISJONSRIKE butikken har sin beliggenhet i Dronningens gate i Narvik sentrum, og ble i januar i fjor en del av Happy Homes-kjeden, Nordens største interiørkjede.

- Vi trengte ny inspirasjon. En person som kunne være den kreative delen i butikken. Kristin har vi brukt i flere sammenhenger de siste årene. Interessert i faget, rask og lærevillig. Da hun ble ledig var det helt naturlig for oss å ansette henne som butikksjef, sier daglig leder Mats Arnøy.

Stort utvalg av gardin-typer og stoffer som skreddersys til hver enkelt vindu. (Foto: Rune Dahl / FremoverLab)
Ferdig resultat av spisestuen vist i visualiseringen. (Foto: Rune Dahl / FremoverLab)

Tekst og foto: Rune Dahl/FremoverLab

Artikkelen var først presentert i Magasinet BoLyst

Redaksjonen i Fremover har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet