Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Øystein og Lillian ved REMA 1000 Skistua starter lutefisksesongen

Det er servert!

Annonse fra REMA 1000 Skistua

Endelig er tiden kommet. Tiden som alle lutefiskelskere har ventet på. REMA 1000 Skistua har nå fått inn årets første ladning av høykvalitets lutefisk fra Myre Mar i Vesterålen. Det som er unikt med denne lutefisken er at MyreMar har hånd om hele verdikjeden, med litt hjelp fra oss kan man si at de har hånd om fisken fra «bunn til munn». Og her ligger kanskje noe av forklaringen på den fantastiske kvaliteten.

- Dette er en fantastisk lutefisk. Benfri filet og garantert toppkvalitet, sier kjøpmann Øystein Haugen ved REMA 1000 Skistua. Vår absolutte bestselger år etter år, og må bare prøves. 

Som en start på lutefisksesongen har Øystein og hans kone Lillian invitert til en smaksprøve, der lutefisk og bacon fra Kuraas er lokale hovedingrediensene denne kvelden.

Lutefisk er nok den julemiddagen det tar kortest tid å lage. Det meste av forberedelsene gjøres på forhånd. Ertestuing/ertepuré, bacon, sennep eller sennepssaus og kokte poteter er det vanligste tilbehøret. Brunost og sirup er også populært «ekstrautstyr» til denne fantastiske retten.

1. Hva er det morsomste med å være kjøpmann?

Ja, jeg bare elsker å være i butikken, stå på «scenen» og skape gode handleopplevelser. Fornøyde kunder og ansatte gjør det morsomt.

2. Hva legger du i begrepet lokal kjøpmann?

En defininisjon er jo en som driver lokal handel for egen regning og risiko, en selvstendig næringsdrivende. For meg er det å stå opp for lokalmiljøet viktig, det å bidra, ikke bare økonomisk men også gjennom tilstedeværelse og omsorg for andre.

3. Hva er ditt forhold til lokal, kortreist mat?

Det elsker jeg! De som driver med småskala produksjon, er unike mennesker, de har en helt spesiell motivasjon og lidenskap. Det er livsstil og de lever med og for sin bedrift dag og natt. Vi har samarbeidet med flere av dem og jeg bare unner og beundrer!. De skaper lokale arbeidsplasser og lokal vekst og aller mest er de en påminnelse om hvor viktig det er å handle lokalt.

Øysteins Lutefisk

4 personer

Øysteins lutefisk — fersk, benfri filet, fra Myre Mar i Vesterålen.
Ca 500-600 gr pr pers.
Ikke salte fisken før steking.
Stekes i ovn under folie 175 grader i ca 30 minutter. Deretter stek uten folie 185 grader i ca 20 minutter.
Ta ut og salt fisken. 0,5 ts pr fiskestykke så så kan gjestene salte selv etter behov. Klar til servering!

Tilbehør

Ertepuré
3 bokser husholdningserter, en halv løk, 3 fedd hvitløk, 1 terning kjøttbuljong. 2 ss smør. 3 staver vårløk. Smak til m litt lønnesirup.
Kjøres sammen med en stavmikser til ønsket konsistens.

Kvalitetsbacon fra Kuraas
100-150 gr pr person.

Potet
Ca 0,8 kg.

Øvrig tilbehør:
Sennep, lys sirup, brunost, spekk, salt, pepper

Tekst og foto: Rune Dahl / FremoverLab

Artikkelen var først presentert i Magasinet BoLyst

Redaksjonen i Fremover har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet