Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

FINN’S CORNER

Annonse fra FremoverLab | Spaltist Finn Schjøll

Bolyst introduserer nå en ny spalte: Finns Corner. Vi har nemlig tatt en prat med selveste Finn Schjøll, og her deler han raust sine beste tips og inspirasjon om høsthagen.

FremoverLab | Spaltist Finn Schjøll

Hvem: Finn Schøll

Hva: Hele Norges blomster og plante ekspert som du kan se blant annet på God Morgen Norge og Sommerhytta på TV2.

Foto: Mona Nordøy/Magnor Glassverk, www.magnor.no

Tekst: Cathrine Stornes Pettersen og Finn Schjøll | Foto: Finn Schjøll

Høsttips fra Finn

1. Høsten er våråndas mor. Alle stauder må klippes ned.

2. Rydd i bed og sett ned løk.

3. Hvis nødvendig, dekk til med granbar.

4. Alle sensible vekster pakkes inn, for eksempel med halm og striesekker som ikke tett.

5. Store steiner er gode varmovner i hagen.

6. Ta bilder av hagen. Det er nemlig nå du ser hva som mangler, og hvordan du skal planlegge hagen videre. Skriv liste, lag et kart med for eksempel «her trengs et espalier, her trengs en mur» osv.

7. Om våren gjør man ofte for mye, og uten at det er en plan på det.

8. Hvis du skal bygge hagestue/ drivhus, sjekk at de har stormgaranti. Det er viktig at de er solide og tåler all slags vær.

9. Planter som ikke er delt om våren, deles på høsten.

10. Kjøp et deilig hageblad, ta deg en kopp ka e og la deg inspirere.


Og ikke minst nyt at det er noen mnd hagefri ;)

Velkommen inn i Finn Schjølls egen hage.

1. Hva er det beste med høsten for deg?

- Overraskende nok for mange er det å komme hjem etter en arbeidsdag. Dele et godt måltid, fyre i peisen, og ikke minst legge seg. Jeg elsker nemlig å sove. Høsten gir rom for å hoppe til køys når jeg er trøtt i 21-22 tiden og sove i ett til jeg våkner i 06- tiden. Det er deilig det!

2. Hvilke tre planter er dine favoritter, hvis du klarer å velge?

- Geranium Dronning Ingrid, Fikus Elastica (gummiplante), Syrinhortensia og 2-3 millioner til.

3. Hvilke farger har du hjemme hos deg denne høsten?

- De samme som alltid. Se gjerne min instagramkonto. Av blomster tar jeg det jeg ser eller har for hånden. Jeg har nok min egen stil. Fargemessig kan jeg si at oransje, lilla, rosa, rødt og gult sammen i mix er en gjenganger om høsten.

4. Hvor henger du inspirasjon?

- Jeg må kjede meg litt, da kan nemlig alt skje… Og instagram er krydret av moro. Her er noen dere bør sjekke ut, og husk å hilse fra @finnschjoll

@ellasminde @himlajord @osloliving @justinablakeney @tanktegroenshave @clausdalby @denfranskehave @iminnhave @halvorbakke @ainasolliesteen og 810 andre.

5. Har du et favorittmøbel/interiør?

- Senga!

I den digitale utgaven av BoLyst har vi også gleden av å invitere deg på en privat videoomvisning i Finn Schølls egen hage.

Redaksjonen i Fremover har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet