Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Velkommen til julebutikken Hageland

Annonse fra Hageland

Fjorårets julebutikk var en stor suksess å skapte glede og fasinasjon hos både store og små. Helt i fra man setter foten innenfor døren er det som en eventyrverden med drøssevis av juleskatter og inspirasjon som åpner seg.

Torsdag 8. november: Kundeklubbdag med 30% på hele Juleland!

Hageland | Arktiske hager Narvik

Helårs hagesenter i sentrum av Narvik. Hos oss finner du et stort utvalg produkter til hjem og hage. Vi har det du trenger for å få det fint hjemme!

De bruker takhøyden for alt det er verdt, hever du blikket er det stadig noe nytt å oppdage. Hageland i Narvik har fått eksperthjelp av designere som reiste helt fra Nederland for å skape denne julemagien.

- Vi har lagt listen høyt også i år. Det skal være en WOWfaktor å komme innom oss, forteller Dan- Erik, butikksjef for Hageland Narvik.

Uansett hvilken stil du har og hvilke farger du vil bruke til jul finner du noe som passer deg her. Utvalget er enormt og strekker seg fra julerødt til pastellfarger og rustikke toner.


I fjor hadde de en utstilt en miniatyrby med kjørende tog, snødekte fjell og lysende hus. I år har de utvidet denne ytterligere, og hvermansen kan skape sin egen lille magiske juleby, ettersom alle disse delene også selges løst.

De kan også by på kunstige juletrær i alle størrelser og fasonger, og kunstige trær er ikke slik de en gang var. Nå er det nesten vanskelig å se forskjell på ekte og kunstige.

- En økende trend er at barn har små trær på rommene sine, og får juletrepynt i pakkekalenderen som de kan pynte treet sitt med, forteller Dan-Erik.

Noe av det første som møter deg inne i lokalene er en rød, gammel traktor. Den har allerede rukket å bli et yndet fotomotiv blant de mange besøkende.

Butikksjefen forteller om dedikerte ansatte som gjør en kjempejobb.

Hos Hageland får også kundene hjelp til å finne den perfekte gaven, både til slekt og venner, kollegaer og forretningsforbindelser, til de som har alt fra før eller kanskje noe til seg selv. De har nemlig ikke bare julepynt, de byr også på ulike typer gaver, alt fra blomster til spennende gavepakker.

- Vi legger listen høyt også i år. Det skal være en WOW-faktor å komme innom oss.

Dan-Erik, butikksjef Hageland Narvik

Tekst: Cathrine Pettersen | Foto: Rune Dahl | FremoverLab

Saken var først publisert i BoLyst.

Redaksjonen i Fremover har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet