Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Autocenteret dobler arealene sine:

Ønsker velkommen til 2200 kvadratmeter med utstilling og verkstedhall

Annonse fra AutoCenteret AS

Hele 2200 nye, flotte kvadratmeter utstillingshall og verksted står klare når Autocenteret torsdag åpner dørene til sine nye lokaler for Mercedes og Peugeot. Robert Kosmo, Øyvind Hunstad, Hallstein Monkan og Frode Johansen blir ansiktene utad.

Autocenteret har overtatt lokalene til naboen, tidligere Narvik Motorsenter. Det betyr at Autocenteret nå disponerer byens største utendørs biloppstillingsplass på over 2000 kvadratmeter og hele 4200 kvadrat med innendørs utstillingshaller, kontorer og verkstedhaller.

- Fra våre nye lokaler skal vi ha kundemottak, fullverdig verksted av Mercedes- og Peugeot person -og varebiler. Her blir det også verksted for lastebiler, samt salg av Peugeot sitt rikholdige utvalg av kjøretøy, sier Øyvind Hunstad ved Autocenteret.

Autocenteret disponerer over 2000 kvadratmeter biloppstillingsplass og hele 4200 kvadrat med innendørs utstillingshall, kontorer og verkstedhaller. (Foto: Dronefoto: Rune Dahl)

Robert Kosmo, salgssjef for nyttekjøretøy, skal ha sitt salgskontor her. To dager i uka vil han ha selskap av Teknisk Bureau som leier kontor. Her vil det tilbys salg av lastebiler. Sammen med seg vil Kosmo få Hallstein Monkan i kundemottaket og en rekke mekanikere på verkstedet.

- Dette er en stor investering for oss - og forhåpentligvis en ny verden for både ansatte og kunder. Vi gjør dette for å få en mere effektiv drift og ikke minst blir det enklere for kundene våre, forteller Hunstad.

Det er viktig å merke seg at Autocenterets gamle lokaler fortsatt er i full bruk. Salget av Kia og Subaru gjøres herfra. Og her vil fortsatt kundemottak, selgere, verksted og administrasjon sitte. 

Autocenteret har overtatt agenturet på salg av de populære Tourne bobilene. Robert Kosmo gleder seg til å starte salget av de populære by-bobilene.

En annen stor nyhet er at Autocenteret har overtatt agenturet på salg av Tourne bobiler. De populære bybobilene har på kort tid blir svært så populære, og Hunstad håper på et stort salg av disse i tiden fremover.

- Vi kjører en heftig kampanjerabatt til de som bestiller bobil hos oss i løpet av året. Vi trekker fra 25.000,- på prisen og tilbyr samtidig gratis lagringsplass av bobilen frem til sommersesongen, forteller Øyvind.

All verkstedjobb for Mercedes og Peugeot gjøres i de nye verkstedlokalene. Nytt er det også at Autocenteret nå er autorisert lastebilverksted. Ketil Eriksen, Johan Martin Bjørkli, Svein-Harald Olsson, David Karlsen og Geir Eriksen gleder seg til å ta verkstedet i bruk.

AutoCenteret As ble startet i 1988 og har gått gradene fra frittstående verksted til merkeforhandler for Peugeot, Subaru og Kia. I tillegg er AutoCenteret As autorisert ettermarkedsforhandler for Mercedes-Benz og Daihatsu. AutoCenteret holder til rett ved E6, 6 km sør for Narvik sentrum. 

Redaksjonen i Fremover har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet