Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

NÅ KAN DU SPARE KR 25.000,-

Bestill din nye bobil før nyttår

Annonse fra AutoCenteret AS

- Vi feirer vårt agentur på Tourne Bobil med å gi deg kr 25.000,- i rabatt hvis du bestiller bil hos oss innen utgangen av 2019. I tillegg til en hyggelig introduksjonspris er det også mulighet å lease bilen for kr 5.990,- pr mnd, med kun kr 19.000,- i innskudd. Det sier selger ved Autocenteret as, Robert Kosmo.

TOURNE BYBOBIL er en helårs bobil som gir deg utrolig mye for pengene. Bilen er en smart, moderne og innovativ bobil som kan brukes året rundt takket være alle systemene som for eksempel hybridvarme fra Webasto som bruker diesel istedenfor gass, ekstrem isolasjon og 2-lags vinduer. Bilen leveres nøkkelferdig, der alt er montert fra fabrikk, så her er det bare å gi gass å dra på tur.

(Foto: Foto hovedbilde: Rune Dahl/FremoverLab. Alle andre foto: Importør.)

- Det skal godt gjøres å finne en bil i tilsvarende prisklasse som har en slik omfattende ferdigmontert utstyrspakke. Se bare her:

- Hengerfeste - Markise - Frontbøyle/Kufanger - Blendegardiner i førerhuset - Myggnett skyvedør - USB uttak i bo-del - 2 stk bo-delsbatterier - Radio/DAB - Ryggekamera - Elektrisk stigtrinn - Automatisk klimaanlegg - Cruise controll - Isolert spillvannstank (oppvarmet av Webasto) - Varmvannstank er Whale webasto hybrid. Tanken er 8 liter. - Led lys i front - Tilpassede sengesett foran og bak med overmadrasser for bedre komfort, til 4 sengeplasser - Svingbare stoler foran - Bord kan forlenges med enkelt håndgrep, og du får sitteplass til 6 personer inne i bilen - 3 takluker - Integrerte lys inne i bilen som er mye sikrere ved kollisjoner, enn lys som stikker 10-12 cm ut fra f eks skap - TV forberedelse - 220V gulvarme - 2 stk armlener på begge seter foran - Sitteplass til 6 rundt bordet - USB uttak for lading over seng - Seng bak kan vippes opp for stort varerom - bare for å nevne noe.

Bilen er registrert med 4 sitteplasser og 4 sengeplasser. Dream4 System er en ny løsning i denne type bobil. Det er en dobbel seng bak i bilen med egen soveavdeling. I tillegg finnes det en dobbel seng foran i bilen som med enkle grep settes sammen. Det spesielle med senga foran er at den er komplett for 2 voksne og man slipper å bruke forseter som en del av senga. Det viser seg at den ofte brukte løsningen i denne type bobil er egnet kun for barn. Vår løsning gir bedre komfort og mulighet til soveplasser for 4 voksne, sier Kosmo.

Bad/toalett er egen enhet og stenger ikke for plassen i midtgangen. Skyvedørsløsning er elegant og plassbesparende.

- Ennå mere kunne ha vært sagt om denne bilen, men den MÅ bare oppleves. Velkommen til Autocenteret as for en hyggelig prøvetur, avslutter Robert Kosmo.

AutoCenteret As ble startet i 1988 og har gått gradene fra frittstående verksted til merkeforhandler for Peugeot, Subaru og Kia. I tillegg er AutoCenteret As autorisert ettermarkedsforhandler for Mercedes-Benz og Daihatsu. AutoCenteret holder til rett ved E6, 6 km sør for Narvik sentrum. 

Redaksjonen i Fremover har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet