Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Velkommen til Nisjebutikkens dag:

- Vi jobber for et levende sentrum

Annonse fra Shopping & Schnakking

Ingenting er vel så hyggelig som å rusle gatelangs og bli møtt av koselige inngangsparti, innbydende utstillingsvinduer og en dedikert og serviceinnstilt betjening.

Butikkene gatelangs i Narvik har vokst i omfang og blitt en sammensveiset gjeng som løfter bybildet. Nå ønsker de å vise frem sine varierte, unike og spennende butikker gjennom en heidundrende handelshelg.

- For oss var det ikke snakk om å velge den ene eller den andre kampanjen, vi tenkte heller; Ja takk, begge deler! Fredag er det Black Friday og det blir derfor åpent i de fleste butikkene i sentrum fra kl 07.00, og lørdag har vi Nisjebutikkens Dag, smiler Christel Sundby, leder for Gatelangsforeningen Schopping & Schnakking i Narvik.

Christel Sundby, leder for Shopping & Schnakking i Narvik (Foto: Terese Larsåsen)

Norge har fått mange tradisjoner fra USA som vi etter hvert har gjort til våre egne, for eksempel Halloween, Valentinesday og ikke minst Black Friday, som er en viktig del av den kommende handelshelga. Det er mange og ulike meninger om disse tradisjonene, men en ting er sikkert, de har kommet for å bli.

Som en motvekt til Black Friday har USA innført en aktivitet som de kaller «Small business Saturday». Den er plassert mellom Black Friday og Cyber Monday for å synliggjøre de små, uavhengige og selvstendige bedriftene. Mindre butikker har som regel ikke anledning til å drive prisdumping på samme måte som kjeder og nettbutikker, men ønsker i stedet å sette fokus på kompetanse, nærhet og trygghet for kundene.

- Det er så mange spennende butikker i sentrum av Narvik, og de ligger på rekke og rad gjennom byen. Vi jobber for et levende sentrum og har troen på at folk ønsker butikker som er eksperter på sine områder, sier Sundby.

- Det er faghandlere og nisjebutikker som sitter på ekstremt mye kompetanse, og som er opptatte av å yte det lille ekstra for sine kunder.

- Lokale butikker er også med å støtte opp om lokale foreninger, idrettslag og organisasjoner, og det er svært viktig for byen, og veldig hyggelig for oss å kunne gjøre.

Det er stemningsfullt å vandre gatelangs i disse dager.

- Vi setter ut fakler og lys og ønsker at kundene skal få godfølelsen av å besøke oss, forteller Sundby.

Julehandelen er svært viktig for handelsstanden i Narvik, og det er ikke til å legge skjul på at det er merkbart at netthandel gjør det stort på Black Friday.

- Vi håper at kundene våre ser verdien av oss og et levende sentrum, og vi ønsker alle velkommen til en hyggelig handel!

Redaksjonen i Fremover har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet