Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Mor og datter driver butikken sammen:

- Jeg går i den beste lære, uten tvil

Annonse fra Skoringen

I Narvik finner du en familiebedrift med stort fokus på service og lokalsamfunnet den befinner seg i. Nå går Skoringen for andre gang gjennom et spennende generasjonsskifte, men en ting er fortsatt den samme - skogleden.

Skoringen er en lokal butikk i Narvik som tilbyr sko til voksne og barn i alle aldersgrupper. Vi har et bredt merkevarespekter med blant annet Adidas, Ecco, Reebok, Timberland og Viking, i tillegg til våre egne merker.

Skoringen - Sko du kan leve i!

Østerberg Klær og sko AS. 

Kongens gate 66, Narvik. 


- Alle kjenner Sko-Wenche.

Karoline Østerberg ler. Hun kommer ut av butikken og setter seg ned på bakrommet ved siden av moren. Hun er datteren til Wenche Østerberg som eier Skoringen i Narvik, eller Østerberg Klær og sko som mange av kundene kjenner dem som.

Kunden Karoline hjalp i butikken spurte om «ho Sko-Wenche sjøl» var på jobb i dag.

- Det er mange som ønsker å slå av en prat når de er på sko-shopping, sier Karoline. 

Begynte i skobransjen som trettenåring

Skoringen i Narvik er en familiebedrift som har gått i generasjoner. Wenche Østerberg overtok butikken etter svigerfamilien, rundt samme tiden som kjøpesentrene inntok byen, og har drevet med mot, vilje og ekte sko-glede.

- Jeg kom til dekket bord. Det var rett og slett en utrolig gave å få ta over en så veldrevet butikk og når markedet her i byen var i skikkelig medvind, mimrer Wenche. 

Gøy med herresko: Karoline skryter av menn og sier de virkelig har kommet på banen. (Foto: Terese Larsåsen, FremoverLab)

Karoline var bare 13 år da hun begynte å jobbe i Skoringen, den gang som ekstrahjelp ved behov. Interessen for sko var allerede på plass.

- Det er ikke så rart. Jeg er jo født inn i en sko-familie, smiler Karoline.

- Jeg ville gjerne jobbe i butikken. Den var en viktig del av familiehverdagen.

Selv om Wenche fortsatt eier og driver Skoringen, har Karoline blitt en viktig del av driften. Hun er butikksjef og jobber for en dag å kunne drive butikken videre. 

Jeg sier gjerne at det beste jeg vet er problemføtter

Karoline Østerberg

Mor og datter: Eier av Skoringen i Narvik, Wenche Østerberg, og butikksjef Karoline Østerberg. (Foto: Terese Larsåsen, FremoverLab)

- Jeg er veldig motivert for å drive butikken. Jeg er veldig glad i den og vet den betyr mye for våre kunder. Når det er sagt er jeg glad for å jobbe sammen med og lære av mamma. Hun har en tillit hos kundene man må jobbe for. 

- Hun kan glemme hva jeg heter, men når en kunde kommer innom kan hun huske skoene denne kunden kjøpte for tre år siden. Hun har skikkelig sko-hode, ler Karoline. 

- Narvikfolk er sporty!

I butikken er det et godt og bredt utvalg sko, til enhver fot og enhver anledning. For Skoringen er det svært viktig å tilby noe til alle. 

- Vi følger motebildet og har mange populære merker i butikken. Samtidig er vi er en butikk for hele familien som favner alle aldre og behov.

At Skoringen yter det lille ekstra for sine kunder er det ingen tvil om. Det innebærer blant annet turer til ulike arbeidsplasser og sykehjem.

- Jeg sier gjerne at det beste jeg vet er problemføtter, ler Karoline.

- Å få muligheten til å hjelpe noen som trenger det med å finne riktige sko for sine individuelle ben og behov – DET er en fantastisk følelse. Da kjenner du hvor mye jobben du gjør betyr. 

- En gang ble jeg faktisk med en kunde hjem. Det var ei datter som skulle kjøpe sko til sin mor, men måtte returnere etter at skoen hun lånte hjem ikke passet. Da spurte jeg om jeg ikke bare kunne bli med, og så heiv vi noen ulike modeller i en pose og dro sammen. Det er bare herlig å kunne gjøre.

Bildeserie:

Skoringen kjenner kundene sine, og skoene i butikken er nøye valgt ut med tanke på hvem de er.

- Vi kjenner Narvik-folk og vet at de er sporty! Dermed trenger de gode tursko, og for oss er det da viktig å ha kompetanse på dette området og turskoene vi selger, forteller butikksjefen.

En bidragsyter i lokalsamfunnet

For Skoringen har det hele veien vært viktig å være en del av, og en bidragsyter i, lokalsamfunnet. 

- Som næringsdrivende i byen har man også et samfunnsoppdrag, og fordelen med å være en lokal bedrift er at vi kan gi tilbake til samfunnet. Det gjør vi ofte ved hjelp av små eller større bidrag. Narvik Hockey, Mjølner og mange andre lag og foreninger er bare noen av dem vi stiller opp for, smiler Wenche.  

Hun er jo både mamma, sjef, venn og ikke minst mentor for meg

Karoline Østerberg

- Når slike forespørsler kommer prøver jeg alltid å spørre: "Dere handler vel hos Skoringen?". Det er fint å bevisstgjøre rundt det, for det er jo det som er fundamentet for vår eksistens.

For Karoline er samfunnsoppdraget viktig å føre videre. Nå som hun er butikksjef tenker hun fremover, samtidig som hun konsentrerer seg om butikken og skoene som fyller hyllene.

- Hun tenker gjennom hver eneste modell vi tar inn og er det spesielle sko spør hun om min erfaring med slike sko, utdyper Wenche.

- Jeg spør mer enn gjerne om hennes råd. Hun er jo både mamma, sjef, venn og ikke minst mentor for meg. Jeg går i den beste lære, det er jeg ikke i tvil om, sier Karoline.

Wenche smiler til datteren og legger til:

- Vi er et godt team. Det er vi alle som jobber her. Våre ansatte er selvstendige, noe man blir av å jobbe her. Man må tilpasse seg ulike mennesker, ta egne beslutninger og man må være serviceinnstilt hele tiden, og da lærer man veldig mye om seg selv som menneske.

- Jeg bruker å si det: Alle burde jobbe noen år i skobutikk!

Redaksjonen i Fremover har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet