Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Kjøp & Vinn i Narvik 13.-16. desember 2018

Narvik og Bjerkviks egen superhelg

Annonse fra FremoverLab

Endelig viser kalenderen at årets største handelshelg i Narvik er her. Kjøp & Vinn er helga der du både får gjort unna julehandelen og samtidig kan vinne en rekke fantastiske premier! Nytt av året er at også Bjerkvik blir en del av superhelgen!

Bjerkvik ønsker velkommen til julehandel og opplevelser.

I Narvik har julestemningen bredt seg over byen. Et hvitt teppe legger seg sakte, men sikkert under det grønne, glitrende treet i sentrum, og langs hele Gate 1 skinner det av både stjerner, julepynt og ekte julestemning. Åpningen av Hålogalandsbrua har gjort at kjøretiden til Bjerkvik har blitt kortet ned til skarve 15 minutter og også Bjerkviks handelsstand inviterer til flotte handelsdager i Narviks nye «bydel».

Vinn alt i fra gavekort til opplevelser

Denne helga er det 14. gang Fremover og en rekke butikker i Narvik sørger for at førjulstida og julehandelen får det lille ekstra.

Prinsippet er enkelt; handler du hos en av butikkene som er med på Kjøp & Vinn mottar du ett lodd per handel. Loddet fyller du ut og leverer tilbake til butikken, så er du med i trekningen av flotte premier.

I år er premiene mange og forskjellige. Her finner du blant annet gavekort på butikker, senter og restauranter, billetter til arrangementer, kunstig juletre og julesnadder med pålegg. For en heldig vil loddet til og med ta deg med til sydligere strøk – årets hovedpremie er nemlig en tur for to personer til Kreta! 


Hele Kjøp & Vinn-magasinet kan du lese HER

Hålogalandsbrua binder regionen tettere sammen - og Narvik og Bjerkvik inviterer til handelsfest og gavedryss! (Foto: Foto: Rune Dahl)

Utvidede åpningstider

Med årene har Kjøp & Vinn utviklet seg til å bli en tradisjon i julehandelen for Narvik – og nå også i Bjerkvik. Både på sentrene og butikkene i sentrum og i Bjerkvik er det klart for å ta i mot handleglade denne helga, og du finner både utvidede åpningstider og ekstra tilbud hos flere.

- Hålogalandsbrua er det største som har hendt oss i Bjerkvik. Egentlig tror jeg ikke folk helt forstår hvor viktig brua er. Her tenker jeg både på utviklingen av eksisterende og ny handelsstand - og trivselen til beboerne. Vi er blitt en viktig bydel for Narvik, noe både Kjøp&Vinn og Vinterfestuka er gode eksempler på, forteller Rudi Olsen, representant for handelsstanden i Bjerkvik.

Fredag er det nattåpent og søndag er det søndagsåpent, så det er absolutt muligheter for å gjøre unna store deler av julehandelen akkurat denne helga. 

Næringslivet i Narvik gleder seg til å ta i mot gjester fra hele regionen.

- Vi gleder oss!

Leder av foreningen Schopping og Schnakking i Narvik, Christel Sundby, har stor tro på at folk ønsker å bruke butikkene i sentrum og gleder seg til Kjøp & Vinn-helga.

- Det er gledelig at folk bruker butikkene gatelangs. Dette er den travleste helga for butikkene, så vi er godt forberedt og skal pynte med fakler for å få stemninga på topp, smiler Sundby.

Helge Edvardsen, senterleder ved Amfi Narvik, forteller at alle på Amfi Narvik gleder seg til handelshelga.

- Dette er ei helg vi ser frem til, og det er gøy at vi får mange besøkende fra kommunene rundt Narvik. Det er mange fine premier, og for oss er det ekstra stas at vinnerne av hovedpremiene de siste årene har handlet hos oss. Det kan altså lønne seg å ta turen hit, sier Edvardsen med glimt i øyet.

Senterleder ved Narvik Storsenter, Kirsten Nystrand, er spent på årets Kjøp & Vinn-helg.

- Det er fint at så mange kommer til Narvik denne langhelga, det setter vi stor pris på. Vi gleder oss like mye hvert år, og skal gjøre vårt ytterste for at det blir en god opplevelse for våre kunder.

Velkommen til Kjøp & Vinn 2018.

Hovedpremien i årets Kjøp & Vinn er en reise til Paleochora i den sørlige delen av Kreta.

Å handle i Narvik og Bjerkvik denne helga kan lønne seg, både i form av bedre tid i selve juleuken, men også i form av flotte premier som vil skape litt ekstra juleglede i år. Næringslivet i Narvik stiller opp med en stor gavesekk av flotte premier som du kan vinne under Kjøp & Vinn-dagene. Handler du i en av disse butikkene disse dagene er du med i trekningen av gavekort både fra Match, Peppes Pizza, Amfi Narvik, Narvik Storsenter og Skotøymagasinet i Bjerkvik.

Her finner du nydelig mat til julehøytiden fra Kuraas, som byr på julesnadder med pålegg eller du kan vinne gavekort på lunsj både hos Rallarn Pub & Kro og i Tøtta Bar. At gavesekken er stor er ikke så rart. Her finner du en overnatting for to på Scandic Narvik og til og med et kunstig juletre av typen Kingswood fra Hageland til en verdi av 5 990,-!

Noen ting må bare oppleves – og det gjelder også noen av årets premier. Narvik Bowling og Lekeland gir et klippkort på Lekeland. Ankenes Alpinklubb gir en heldig vinner et årskort i bakken, mens Narvik Hockeyklubb gir tre helgepass til kampen mellom Arctic Eagles og Hasle/Løren 19. januar.

I tillegg til spennende idrettsopplevelser vil du kunne vinne flotte kulturopplevelser i Narvik. Vinterfestuka gir to konsertbilletter til Silya & The Sailors som kommer til VU 2019, mens Narvik Kulturhus gir to billetter til «Rebus med venner» 25. januar.

Årets hovedpremie, sponset av Fremover, er en tur for to personer til sjarmerende Paleochora på sørlige Kreta med avreise 25. mai 2019. 

FremoverLab er markedsavdelingen til lokalavisen Fremover.  Vi hjelper våre kunder innen markedsføring, reklame og kommunikasjon, og produserer innhold som engasjerer, påvirker og har verdi for dine kunder. 

Redaksjonen i Fremover har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet