Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Siv Johansen ble hovedvinneren under årets Kjøp & Vinn 2018:

Vant tur til Kreta!

Annonse fra FremoverLab

Noen ganger kan det være nok å handle litt for å vinne stort. Siv Johansen kjøpte noen pakker pepperkaker hos Myklevold på Narvik Storsenter. Det resulterte i at hun stakk av med hovedpremien under årets Kjøp & Vinn-arrangement i Narvik.

Mange tusen lodd ble fylt ut og levert inn under årets Kjøp & Vinn-dager i Narvik og Bjerkvik. Mengden med lodd veide over 50 kilo og fylte en gedigen pappeske. Tilstede under den høytidelige trekningen var Helge Edvardsen, Kirsten Nystrand og Victoria Wikestad Nilsen - alle fra Amfi Narvik og Narvik Storsenter, Kristin Johnsen fra gatelangsforeningen Schopping & Shnakking og Cathrine Pettersen fra FremoverLab.

Victoria Wikestad Nilsen trekker ut årets heldige vinner av hovedpremien til Kreta. Kirsten Nystrand, Helge Edvardsen, Cathrine Pettersen og Kristin Johnsen følger spent med. (Foto: Rune Dahl, FremoverLab)

Rett etter at trekningen var foretatt så ringte vi opp vinneren Siv R. Johansen fra Fremovers lokaler. Etter litt tar hun telefonen.

- Hallo?

Hei, det her e ho Cathrine fra FremoverLab som ringer.

- Kem d e sir du?

Det e ho Cathrine fra Fremover.

- Åja???? 

Skepsisen høres på tonefallet. 

Jeg skulle bare si at du har vunnet hovedpremien i Kjøp & Vinn som er et reisegavekort til Paleochora på Kreta!

- Nei gud korr artig! Det går ikke ann! Nå ble jeg målløs.

Ja, det var bra at du tok turen til Myklevold.

- Og det var jo bare pepperkaker jeg kjøpte!

Gratulerer så masse. Og sammen med meg sitter det masse vitner som kan juble litt for deg.

- Nei, dette var utruli artig! 

Paleochora på Kreta

Vinnerturen som Siv vant, går av stabelen 25.mai til neste år - og går med direktefly fra Evenes. Paleochora er en usedvanlig sjarmerende landsby med ekte gresk atmosfære og litt færre turister enn i mange andre av Kretas øvrige feriebyer.

Det er hit grekerne selv reiser for å feriere, og det ikke til å undres over! Paleochora har en fantastisk beliggenhet på en halvøy på Kretas sydkyst, med flott utsikt i tre himmelretninger.

For 14. gang ble Kjøp & Vinn, Narviks egen storslåtte handelshelg, gjennomført. Kampanjen arrangeres av Fremover, i samarbeid med en rekke butikker i Narvik, og i år som tidligere år var listen over premier både lang og god.

Vinnere fra Kjøp & Vinn 2018:

Her er oversikt over årets premier, vinnerne og hvor de har handlet og levert loddet. Gratulerer!

Kjøp & Vinn 2018

Kjøp & Vinn er en handelskampanje som arrangeres hvert år, like før jul, av Fremover i samarbeid med en rekke butikker i Narvik.

Handler du i en av butikkene som er med på kampanjen mottar du et lodd som du fyller ut, og så er du med i trekningen av en rekke flotte premier!

FremoverLab er markedsavdelingen til lokalavisen Fremover. Vi hjelper våre kunder innen markedsføring, reklame og kommunikasjon, og produserer innhold som engasjerer, påvirker og har verdi for dine kunder.

Redaksjonen i Fremover har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet