Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Portrettet:

Bånn gass med Marlene

Annonse fra FremoverLab

(Magasin Narvik 2019 vinterutgaven) Ekstreme utfordringer. Og skyhøye yrkesambisjoner. Marlene (29) har bånn gass på begge arenaene.

Fakta Magasin Narvik

Magasin Narvik handler om en unik plass!

Om en nord-norsk by med et rått alpinanlegg, klassiske friluftsmuligheter og ikke minst enorme utviklingsmuligheter! To ganger i året gir FremoverLab ut Magasin Narvik, en vinterutgaven med utgivelse i januar og en sommerutgave i månedsskiftet mai/juni.  Magasinet distribueres ut av Posten og legges også ut på en rekke sentrale områder i Narvikregionen. 

Les siste utgave av magasinet HER

Du møter henne mest sannsynlig i to typer antrekk. Standsmessig antrukket som direktøren på byens største hotell. Eller dekket fra topp til tå av ultravarm snøscooter-dress, crosshjelm og kjørebriller.

- Jeg kan egentlig ikke klage på noe. Det var noe som manglet da jeg bodde borte, sier Marlene Føre Frantzen.

Narvik-jenta har vært ute og smakt på livet både i Trondheim og i Canada. Men hvorfor jage opplevelser og karriere i et annet land, når hjemplassen byr på alt man ønsker seg.

- Det jeg oppdaget da jeg bodde borte var at alt tok så mye tid. Her har du alt rett utenfor døra. Både snø på vinteren og hav på sommeren, sier Frantzen.

Som altså siden i vinter har kombinert scooter-kjøringen med jobb som direktør for Royal Grand Hotell. Med 161 senger, Rallarn Pub og Kro, konferansesal og Linken Restaurant og Bar.

- Jeg må bare takke for tilliten. Både den jeg fikk fra Terje Theodorsen på Scandic, hvor jeg har jobbet de siste seks årene. Men også fra eierne Kjell og Gunnar Skålvold, som ga meg sjansen, sier hun.

(Foto: Rune Dahl)

Scooter i Sverige

Hun drar over svenskegrensa for å dyrke snøscooter-interessen. Men til gjengjeld er det kanskje Scandinavias råeste scooter-område som ligger tilgjengelig bare 40 minutter med bil fra sentrum av Narvik.

- Personlig skulle jeg gjerne sett at vi hadde en turistløype i Narvik, hvor vi kunne tilbudt våre besøkende scooter-turer med guider. Noe frislipp er jeg helt mot, men i en så stor kommune burde vi tilby noe til alle, sier hun.

For hun er rett og slitt litt lei av mytene om scooterkjørerne.

- Vi har nok litt skylden selv. Mye av inntrykket dannes gjennom sosiale medier, hvor mye blir ekstremt. Men det er mange flere grunner til at jeg bruker så mye tid på å kjøre scooter, sier hun – og ramser opp:

Avkobling: - I en hektisk hverdag er det scooteren jeg kobler helt ut og tenker på alt annet enn jobb og bekymringer.

Karrieren: Gjennom å være sponset får man tilgang til enda flere opplevelser.

Miljøet: - Det er en veldig sosial gjeng som møtes på Riksgränsen. Å dele opplevelsene med de er veldig spesielt

Treningen: - Mange tror at du sitter i ro, men kjøringen er jo trening for hele kroppen. Du trenger både styrke og kondisjon for å bli god og de beste scooter-kjørerne er atleter.

Naturopplevelsene: - Med scooter får man tilgang på naturopplevelser som er helt ekstreme. Kjøring i midnattssolen på starten av sommeren er helt magisk.

Fakta Marlene Føre Frantzen (29)

Yrke: Hotelldirektør Quality Grand Royal

Hobby: Snøscooter og vannscooter

Sponset av:

Polaris Scandivia

Trama Harstad

Tobe Outerwear

RSI Racing

Sledstore

ECD Customs

Jobb i Narvik

I 2011 flyttet Marlene hjem til Narvik. Da startet hun som salgskonsulent på ny-hotellet som da het Rica Narvik. Hun avanserte så til salgssjef, før tilbudet om jobb ved Grand Royal kom i vinter.

For stadig flere Narvik-bedrifter tenker ungt når de rekrutterer. Også til lederstillinger.

- Det er en positiv trend. Det viktigste av alt er uansett at du viser "passion" og yter det du kan. Selv om jeg skulle ønske at enda flere tok sjansen på å satse ungt. Det er mange unge narvikinger som ønsker å flytte hjem, sier hun.

Hun er sterk i troen på vekst i besøksnæringen i regionen i årene fremover.

- Ikke minst på grunn av VM-søknaden. Den vil gi oss mye oppmerksomhet og en økt bevissthet på hvor flott det er i regionen, sier hun.


Les hele Magasin Narvik HER

FremoverLab er markedsavdelingen til lokalavisen Fremover. Vi hjelper våre kunder innen markedsføring, reklame og kommunikasjon, og produserer innhold som engasjerer, påvirker og har verdi for dine kunder.

Redaksjonen i Fremover har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet