Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Derfor klarer aldri Torje å forlate Narvik

Annonse fra FremoverLab

(Magasin Narvik 2019 vinterutgaven) Torje (28) har fast jobb fra åtte til fire. Men tilbringer likevel over 200 dager på jakt, fiske eller topptur.

Han er DJ. Han er dypt engasjert i byens hockeyklubb. Han lager noen av regionens mest delte skisnutter på sosiale medier. Og han jobber som rådgiver hos VINN.

Men det er ikke derfor han aldri forlater Narvik.

- Jeg har vurdert å flytte mange ganger. Og det er sikkert byer som er bedre på mange ting. Men jeg klarer ikke å forlate Narvik, sier Kosmo Karlsen – eller DJ Kosmo som byens rytmejegere kjenner ham best som.

Årsaken er heller de rundt 200 døgnene i året han tilbringer østenfor asfalt og vestenfor butikker. Med fiskestang, våpen eller teleskopstaver i sine hender.

- Om jeg er på jobb til klokka fire er det ikke noe problem. Det absolutt lengste jeg kjører for å komme meg ut er en time. Da er jeg på høyfjellet i Skjomen. Men normalt holder det med bakgården i Narvikfjellet, forteller han. 

Les hele Magasin Narvik HER

(Foto: Kjetil Janson)

Mange ganger har han vurdert å flytte.

- Alle plassene jeg har vurdert kommer til kort på grunn av naturen og mulighetene som ligger her. En by som Tromsø har sikkert mer urbane kvaliteter. Men som utfartssted for friluftsopplevelser er de ikke i nærheten, og for meg så er det det som er bolyst, sier han.

Han kjenner nå på et stemningsskifte i byen sin. Da han selv gikk på videregående og kompiser forlot "Terra-byen" med de gigantiske overskuddene. Det var som om folk ikke kom seg fort nok vekk.

Men nå har stemningen snudd. Torje har to grunner til det. Narvikfjellet. Og VM-søknaden.

- Det er så artig. Flere av kompisene mine har flyttet hjem nå – og er i ferd med å etablere seg for fremtiden. Mens omtrent alle finkjemmer "stilling ledig"-spaltene på jakt etter jobb. Vi snakker rett og slett litt annerledes om byen vår. På en bra måte, sier han. 

Torje kjører ned "øyet" på Den Sovende Dronning, en heftig nedkjøring som ikke passer for de fleste. (Foto: Rune Dahl)

Samtidig trekker han også frem kommunens kommende skoleutbygginger som viktige.

- Dette er ting som byens unge får med seg. Og et utrolig viktig signal, sier han.

- Så hva tenker en mann som på fritiden står med en fot plassert bak DJ-spakene i byens uteliv og den andre ned urørte fjellsider dekket med puddersne om et mulig VM.

- Satsingen i fjellet er enormt viktig. Og når VM-billetten er i boks kommer det til å ta helt av i fjellet, slår han fast.

- Jeg blir jo ikke å få puddersnøen i fred hvis Narvikfjellet lykkes med sin utvikling. Neida, her er snø til alle. VM vil bli fantastisk bra. Det vil føre med seg arbeidsplasser og bolyst. Utelivet i Narvik er som i småbyer flest litt lite mangfoldig. Men det som skjer i Narvikfjellet vil trekke flere besøkende hit og det vil alle tjene på. Ikke bare Narvikfjellet og hotellene. Ikke alle tenker på ringvirkningene av økt turisme. Det vil handles mer i butikkene, spises mer på restaurantene og til og med gi økt aktivitet på legevakta. Denne økte aktiviteten vil generere større behov for sysselsetting og flere arbeidsplasser. Flere arbeidsplasser gir økt bosetting, og økt bosetting gir økt behov for lærere, barnehagelærere osv. Hele regionen vil påvirkes. Denne sirkelen kan illustreres i det uendelige. Viktigst av alt er at selv Narvikfjellet er så stort at det er pudder til alle, slår han fast.


Tekst: Anders Horne, Magasin Narvik

Narvikfjellet ligger Torje nært. Her på tur opp mot Tredjetoppen. (Foto: Kjell G Karlsen)

FremoverLab er markedsavdelingen til lokalavisen Fremover. Vi hjelper våre kunder innen markedsføring, reklame og kommunikasjon, og produserer innhold som engasjerer, påvirker og har verdi for dine kunder.

Redaksjonen i Fremover har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet