Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Det meste dreier seg om ski, sykling og film

Møt Randogutta

Annonse fra FremoverLab

(Magasin Narvik 2019 vinterutgaven) Møt guttegjengen Randogutta. Femtenåringene som bruker det meste av fritiden sin til sykling og skikjøring. Og det meste festes til film.

Tekst og foto: Rune Dahl

Sondre Dahl, Trym Nilsfors, Gaute Halvorsen, Simon Frantzen og Kristian Berg Johansen. Fem jevngamle kamerater som alle går på Narvik Ungdomsskole. De har alle vært interessert i friluftsliv i oppveksten. Fellesnevneren har vært skikjøring, sykling og turgåing.

Hvorfor navnet Randogutta?

- Gaute og jeg satt for et par år siden og grublet over forskjellige navn. Vi tenkte litt på Turgutta eller Gutta på tur. Men vi hadde gått rando litt tidligere på dagen, så da ramlet bare navnet inn. Randogutta føler vi er litt mer spennende, forteller Sondre Dahl.


Les hele Magasin Narvik HER

Randogutta tar sikkerheten i fjellet på alvor, og deltok sist vinter på skredkurs for ungdom i Narvikfjellet. (Foto: Kaj Sønnichsen)

Guttegjengen understreker at de er de opprinnelige randogutta, men at hvem som helst er velkommen til å bli med på tur.

- Det er jo en selvfølge. Det viktigste er at vi kommer oss ut på tur og at vi kanskje inspirerer andre. Vi har merket at flere jevnaldrende på skola har kjøpt seg sykler og randoneéutstyr etter at vi begynte å legge ut filmen våre, sier Gaute Halvorsen.

Guttene forteller at de utover våren planlegger å bruke hele nærområdet mere, ikke bare Narvikfjellet.

- Og så har vi lyst å vintercampe mere i telt. Det har vi ikke gjort så mye av før. Mot slutten av vintersesongen så er målet å få lagt ut iallfall en litt større skifilm med god skikjøring og rå redigering, forteller Trym Nilsfors.

På tur opp Baksia i Narvikfjellet. (Foto: Kaj Sønnichsen)

Hele gjengen deltar foran kamera, men det er Sondre som står for all redigering og mye av filmingen. Allerede har de høstet mye oppmerksomhet for filmene de har laget til nå.

- Mye jobb, men det er bare artig, sier han. – Det er jo gjennom filmene at vi får vist frem hva vi holder på med.

Sist vinter ble de fulgt av et kinesisk filmteam. Over to dager ble de fotfulgt med kameraer og droner. Først på skolen hvor de ble både intervjuet og filmet i en skolesituasjon. Deretter mens de syklet fra skolen med skiene hengene på sekkene. Senere ble det en filmrunde i fjellet med ski på beina. Sluttresultatet blir at Randogutta blir en del av en dokumentarserie som vises på kinesisk tv i løpet av vinteren.

Den profesjonelle kinesiske snowboardkjøreren Wang Lei reiste sammen med det kinesiske filmteamet som fulgte Randogutta en hel dag. (se hovedbildet). Her får Sondre Dahl fra Randogutta overrakt en gimbal fra Lei. Gimbalen gjør at filmopptakene med Gopro blir stødigere, og var en gave fra kineserne etter deres opphold i Narvik. (Foto: Rune Dahl)

- Det var en tøff opplevelse. Ikke minst når den ene filmeren fulgte oss gjennom bigjumpene i fjellet på snowboard. Vi har fått sett en liten sneakpeak, og gleder oss veldig til å se sluttresultet.

Følg Randogutta på Instagram og på deres Youtube-kanal med samme navn.

Gutta på vei på skredkurs i fjellet med instruktør Kaj Sønnichsen. (Foto: Rune Dahl)

FremoverLab er markedsavdelingen til lokalavisen Fremover. Vi hjelper våre kunder innen markedsføring, reklame og kommunikasjon, og produserer innhold som engasjerer, påvirker og har verdi for dine kunder.

Redaksjonen i Fremover har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet