Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

(Foto: © Rune Dahl @runedahl)

En toppturopplevelse på det enkle viset:

Cruising ned fra Tredjetoppen

Annonse fra FremoverLab

(Magasin Narvik 2019 vinterutgave) Aidarascohkka eller Tredjetoppen er det mest brukte toppturfjellet i Narvikregionen. Grunnen er enkel. Tilgjengeligheten er enkel og belønningen er stor.

Tekst og foto: Rune Dahl

I dag er jeg så heldig å ha to av barna mine med på tur. Fjortenåringen Sondre «bor» nærmest i fjellet med kompisene sine. Og eldstedatter Julie (20) har en aktiv livsstil og er som oftest opptatt med sitt. Da er det ekstra artig at begge har sagt ja til å bli med pappa på randotur.

Vi gjør det enkelt og greit. Vi møtes på toppen av stolheisen i Narvikfjellet, på Linken 1007 meter over havet. Herfra er det en times lett gange opp til Tredjetoppen. Vi har vært her mange ganger før. Før Sondre fylte tosifret kjørte han ned både Mørkholla og Tredjeholla. Julie har holdt seg mere til de preparerte løypene, men slengte seg på toppturtrenden for noen år siden.  


Du kan lese hele Magasin Narvik HER

Fornøyde unger opp mot Tredjetoppen. Her går Julie og Sondre på ryggen som går langs Mørkholla. Ofotfjorden i bakgrunnen. (Foto: © Rune Dahl @runedahl)

Vi setter på fellene og begynner vandringen mot Andretoppen. Vi går under kraftledningen og oppover det store snøfeltet i sørøstlig retning. Ved 1160 moh kommer vi opp til Andretoppen, en liten topp som markerer begynnelsen på en tydelig kam mot sørøst. Utsikten ned i Mørkholla, ei stor snøfylt gryte og ei klassisk offpistenedkjøring, er like rå hver eneste gang. Vi fortsetter langs ryggen som vrir seg østover og opp mot varden på Tredjetoppen.

Herfra har du mange valg for tilbaketuren. Fra toppen skiller det mer enn 1100 høydemeter ned til påstigningen av den nederste skiheisen. Det er mer enn noe annet skisystem i Skandinavia.

Normalveien tilbake til heisene er enkel og grei. Er du på utkikk etter større utfordringer kan du velge mellom «De Fem Fingrene» på solsiden (sørsiden) eller noen av de bratte nedfartene i skyggesiden (Tredjeholla eller Mørkholla). I april/mai er solen lenge oppe og du kan kjøre i fantastisk kveldssol også i begge «hollene».

Julie cruiser nedover. Ankenesfjellet og Ofotfjorden i bakgrunnen. (Foto: © Rune Dahl @runedahl)

Det er vindstille på toppen, snøen er florlett. Vi er midt i april og det er overraskende få andre på tur. Vi bevilger oss en liten spisepause, brødskiva smaker alltid best på tur.

Rundt oss er utsikten fantastisk. Vi ser Moskočohkka (1264 moh) og Beisfjordtøtta (1448 moh). Turen fra Tredjetoppen langs eggen til Beisfjordtøtta er en klatreklassiker som kalles Partisanleden. Turen videre innebærer både klatring og rappeller. Det får vente.

Akkurat i dag velger vi den enkleste versjonen for tilbaketuren.

Sondre tar føringen med Julie like bak. Vi setter skituppene ned mot Beisfjorden. Ikke så lenge, bare et par hundre meter før vi svinger til høyre og skjærer inn tilbake mot ryggen og sporene våre. 15 cm med pudder ligger oppå den vindblåste skaren. Det kan nesten ikke bli bedre forhold. 

Glade unger i drømmeforhold! (Foto: © Rune Dahl @runedahl)

De «Fem Fingrene» ligger og lokker ned til venstre, men i dag kjører vi den enkle versjonen. Ikke så utfordrende, men likevel fantastisk skikjøring. Ved Andretoppen skjærer vi på nytt ned til venstre mot Beisfjorden, unngår «folkemassen» og får massevis med urørt snø. Litt mere utfordrende skikjøring her, men akk så morsomt! Ungene stråler som en sol og livet er herlig.

Etter noen minutter med deilig skikjøring kjører vi inn i de preparerte løypene ved Skaret i Linkeløypa.

Takk for turen Sondre og Julie!

FremoverLab er markedsavdelingen til lokalavisen Fremover. Vi hjelper våre kunder innen markedsføring, reklame og kommunikasjon, og produserer innhold som engasjerer, påvirker og har verdi for dine kunder.

Redaksjonen i Fremover har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet