Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Kristine (22) vil at flere skal utnytte regionens fantastiske turmuligheter

Annonse fra G-Sport Narvik

I kulisser som minner om et maleri, skuer Kristine utover fjorden. Foran henne ligger et hav av muligheter, utfordringer og et spennende samarbeid som hun håper kan få enda flere til å utforske regionens turmuligheter.

G-Sport er en av Norges største og ledende sportskjeder, med bredt utvalg av sportsutstyr til markedets beste priser. 

Andresse: Kongensgate 66, Narvik

- Er det rart jeg elsker å bo her?

Kristine setter seg ned ved siden av Marley og gir ham et kyss. 

I likhet med bålet som gnistrer ved siden av dem, har nå også himmelen tatt fyr. En flamme av gult, oransj og rødt reiser seg over de hvitkledde, majestetiske fjellene og speiler sin skjønnhet i Ofotfjorden.

Ut fra pulken henter Kristine fram en kanne med kaffe som hun setter på bålet. Denne solnedgangen skal nytes.

Mens andre søkte ly, lekte hun i stormen

- Jeg har alltid vært glad i friluftsliv. Som barn var jeg ofte ute og lagde mine egne eventyr.

Kristine Strøm er ei skikkelig turjente. Hun er tjueto år gammel og kommer fra Ballangen. Helt siden hun var lita har hun elsket vær, vind og vakker, nordnorsk natur. 

Turjente: Kristine Strøm er godt vant til friluft og elsker å være ute i naturen. Sammen med G-Sport Narvik oppfordrer hun flere til å utforske regionen. (Foto: Rune Dahl)

- Det er en spesiell hendelse som forteller litt om hvordan jeg var i oppveksten. Det var sterk storm i byen, og mens andre søkte ly og holdt seg inne, var jeg ute og lekte, ler hun.

Jeg bruker å si at man må fryse litt for å vite hva som fungerer

Kristine Strøm Jacobsen:

- 22 år gammel fra Ballangen, bor i Narvik
- Kom blant finalistene i Årets Turjente 2018 
- Deler sine turopplevelser på Instagram, @kristinestrom
- Har i 2019 inngått spennende samarbeid med G-Sport Narvik
- Oppfordrer flere til å utforske naturområdene i regionen


Interessen for friluftsliv deler Kristine med sine følgere på Instagram, hvor hun har blitt lagt merke til. Dette har resultert i at hun ble nominert til Årets Turjente 2018 og kom hele veien til finalen.

- Kristine er ei jente med bein i nesa. Hadde det ikke vært for at hun er akkurat den hun er, hadde ikke dette samarbeidet blitt til, forteller Fredrik Wollan, daglig leder i G-Sport Narvik.

Sammen med G-Sport Narvik skal Kristine nå dyrke interessen videre, med et ønske om å skape turglede blant flere. 

- Vi er en butikk for hele familien, og vi ønsker at både store og små skal få oppleve alt regionen vår har å by på. Det er nettopp dette Kristine brenner for, utdyper han. 

Tar sikkerheten på alvor - for seg selv og for Marley

Sammen med sin faste turvenn, hunden Marley på ett og et halvt år, drar Kristine ofte ut for å utforske regionens mange naturskjønne områder. 

- Jeg er egentlig ganske enkel. Noen ganger skal jeg til et bestemt turmål, mens andre ganger bare tenker jeg: Her er det fint, her vil jeg gå, her setter jeg bilen. Så er jeg i gang.

Solnedgang: Kristine og Marley nyter utsikten. Med skiene Breidablikk fra Åsnes og pulk fra Fjellpulken fikk de med seg det de trengte for å nyte solnedgangen i Fagernesfjellet. (Foto: Rune Dahl)

Denne ettermiddagen har hun pakket pulken og tatt fjellskiene med feller på for å gå på fjelltur på Fagernesfjellet i Narvik.

Her er det fint, her vil jeg gå, her setter jeg bilen. Så er jeg i gang

- Jeg liker både å gå i fjell og mark, og her i området har vi jo alt!

Vil ha flere ut på tur: Daglig leder ved G-Sport Narvik, Fredrik Wollan, heier på Kristine og omtaler henne som en flott ambassadør for turmulighetene i regionen. (Foto: Rune Dahl)

Skiene hun har på er uten stålkant, noe som er spesielt viktig når man skal på tur med hund for å unngå uhell. Kristine har erfaring fra Røde Kors og tar alltid sikkerheten på alvor.

- Når man skal på tur, enten den er lang eller kort, er det viktig å ta forhåndsregler. Jeg tenker både på meg selv og på Marley før jeg legger ut på tur. 

- Når man har vært mye ute lærer man også en del. Det er viktig å utforske selv, og jeg bruker å si at man må fryse litt for å vite hva som fungerer, smiler hun.

Vil tenne turgnisten 

Samarbeidet G-Sport Narvik har inngått med Kristine er en del av deres videreutvikling og satsing på friluft. 

- Vi har en stor friluftsavdeling som vi er stolte over. Hos oss skal hele familien finne det de trenger til en god pris, forteller Fredrik.

- Kristine vil også kunne komme med tips og råd til oss om hva slags friluftsprodukter som er lurt å ha i butikken, hvordan produktene fungerer og vil være en positiv bidragsyter som vi håper vil kunne tenne turgnisten hos enda flere i regionen.

Tips og råd: G-Sport Narvik ønsker å bruke Kristines erfaringer for å styrke egen friluftskompetanse. (Foto: Rune Dahl)

For både G-Sport Narvik og Kristine er det et spennende år i vente. 

- Jeg skal blant annet gå Finnmarksvidda i april. Det blir gøy. Og kaldt, ler hun.

- Vi ser veldig frem til dette året og har mye spennende på gang for butikken. Vi gleder oss til å fortelle om alle planene, smiler Fredrik, og legger til:

- Men alt kan vi ikke røpe helt enda. 


Produsert av FremoverLab: Foto: Rune Dahl, tekst: Terese Larsåsen

Redaksjonen i Fremover har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet