Til nå har selskapet vært eid av Christen Eide-Hermanssen 25 prosent, Kenneth J. Markussen 25 prosent, Pirri As med 20 prosent, Linmo AS 20 prosent og Border Crossing Challenge AS 10 prosent.

– Vi har fått spørsmål om å kjøpe seg inn fra Aker Brygge-miljøet, men vi ønsker at eierne skal ha tilknytning til Gratangen. Det er Gratangen som er vår base, sier Christen Eide-Hermansen til Fremover.

Han er daglig leder i Zu4r.

Selskapet er nominert til prisen som «Årets gründer».

Med på laget får de nå sykkeproffen August Jensen fra Bodø.

Nye aksjonærer

I forkant av den rettede emisjonen gjorde Kunnskapsparken i Harstad en verdivurdering av selskapet, og satte verdien til ti millioner kroner. De startet med en aksjekapital på 100.000 kroner.

De nye aksjonærene går inn med til sammen 2.250.000 kroner, og da eier de til sammen 22,5 prosent av selskapet. Det betyr at de opprinnelige aksjonærene går ned i eierprosent, men at de fremdeles beholder kontrollen over Zu4r.

De nye eierne er Erling Lundberg Holding AS, John Jakobsen AS, Kunnskapsparken i Bodø, Balteskard AS og TIP Holdins AS.

Veldig fornøyd

– Vi er veldig fornøyd med emisjonen. Det frigjør kapital til å satse, sier Hermansen.

For fra dag en har det vært viktig for Gratangen-selskapet å ikke ta opp lån. De har brukt alt de har tjent til nå på å investere og utvikle nye produkter.

– Det vi gjør nå er at vi gjennom emisjonen har fått ny kapital inn og fått en større handlerom. Kenneth og jeg er fremdeles sentral i selskapet, og det var også viktig for de som har kjøpt seg inn.

Hermansen skryter at næringslivet i Gratangen, og at de har vært villig til å satse på gründerne.

Han forteller at de har budsjettert med overskudd i 2019, og med et stort overskudd i 2020.

– Vi blir nå å bruke en del penger på å skaffe oss nye kunder og markedsføre oss.

Satser i Spania og Oslo

I lang tid har Gratangen-selskapet jobbet for å åpne en såkalt pop-up butikk i Oslo samt etablering i det spanske markedet. Pop-up er en butikk som er åpen i 2-3 måneder. Hensikten er ikke først og fremst å selge produkter, men å markedsføre merket.

– Vi regner med å åpne i Oslo i april, og jobber nå med å skaffe avtaler i Spania via distributør og åpning av pop-up her vil komme når denne biten er på plass.

I Oslo har de ansatt en proffsyklist som skal stå i butikken.

I Barcelona blir det enten et lite lokale på La Rambla (hovedgaten) eller som en butikk i en annen butikk.

Årsaken til at de satser på Spania, er at det er det største markedet for sykkelklær i Europa.

– Det omsettes sykkelklær for 1,2 milliarder bare i Spania.

 

Zu4r har budsjettert med å kapre en promille av markedet, men Hermansen er sikker på at de kommer til å ta en større bit av kaka enn som så. For de som driver med sykling er en kjøpesterk gruppe, og de ser ikke på pris når de handler.

– Vi skal ha med de fire hovedproduktene våre, og så har vi 60-70 andre produkter i utvalget vårt. Dette handler om å vise produktet vårt til massene og få snøballen til å rulle.

Blir pop-up-butikkene en suksess, er målet å ta konseptet med til andre byer som Milano, London og Berlin. For å nevne noen.

Markering i Narvik

I dag bestemte Zu4r seg for å også vise seg frem i Narvik.

– Vi lager en happening på Amfisenteret i mars. Det blir bare en dags stunt og ikke en pop up-butikk, forteller Christen Eide Hermansen.

Nyheten ble røpet på Opptur-konferansen.

Invitert proffsyklist

Proffsyklist August Jensen fra Bodø har testet klærne deres, og er en slags uoffisiell ambassadør for Zu4r.

– Vi har invitert han på åpningen i Oslo og Barcelona, og håper han får med flere kjente syklister. Vi inviterer ambassadøren og slår på stortromma, sier Hermansen.

Budsjettet er på «noen 100.000 kroner».

Bedt fabrikkene være klar

– Vi er ikke i tvil om at vi kommer til å lykkes. Nå begynner steinene å rulle, og de kan rulle fort, sier Hermansen.

Prognosene og tilbakemeldingene er gode, og Zu4r er godt forberedt. De har varslet fabrikken, slik at den er klar til å skalere opp produksjonen på kort varsel. De har allerede økt produksjonen og lagt inn flere store bestillinger, slik at de har vare på lager.

– Fra å bestille 20–50 av hver vare, bestiller vi nå fra 1.000 til 3.000 av hver vare, røper han.

Ansetter en person til

Med alle planene og prosjektene, er de nødt til å ansette en person til. Den personen de leter etter er en som kan administrere utsendingen av varer, som kan oppdatere de sosiale mediene og ta seg av den daglige driften med regnskap og tollpapirer.

Kenneth skal fortsatt konsentrere seg om å lage nye produkter og ha kontakt med fabrikkene. Hermansen er daglig leder og skal ut for å markedsføre selskapet i blant annet pop-up-butikkene.

– Vi håper å ansette noen i løpet av første halvår.

Målet er at de skal være fem heltidsansatte innen utgangen av 2020. De håper blant annet å få August Jensen med på laget den dagen han legger opp.

Leverer landslagsklær til Ski-VM

Et mål er også å bli leverandør av sykkel- og skiklær til flere landslag og store profflag. Nå leverer de sykkelklær til flere klubber, og de har levert alt av landslagsklær som Madagaskar skal bruke i VM.

– Han er en kul fyr stjernen deres. Han har vokst opp i Norge, og er slettes ikke en dårlig skiløper. Hadde han deltatt i Border Crossing Challenge hadde han kjempet i teten. Han har som mål å bli tidens beste fra Afrika i Ski VM, sier Hermansen og smiler.

I Norge bruker han navnet Andreas Olsen, men i VM deltar han med navnet Andreas Razafimahatratra.

– NRK lager innslag på han. Vi tjener ikke penger på dette, men det er en fin måte å profilere oss på. Han skal også delta i OL, og da skal vi levere klærne.

De har også fått spørsmål fra Sykkelforbundet region nord om å levere klær til Barents game for 50 ungdom.

Nylig opplevde de også at 1.500 personer fra Korea hadde vært innom nettbutikken deres - og det ble det mange salg av.

– Vi har solgt til 28 land nå, røper han.

Nominert til gründerpris

Christen Eide-Hermansen og Kenneth J. Markussen i Zur4 Sportswear AS er en av de tre nominerte til prisen «Årets gründer» på Opptur-konferansen.

De to andre nominerte er Hans Johnny Nilsen i Hønsetrappa og Mikkel Pedersen i Narvik Maritime Service AS.